Materiał Partnera Wybór oleju silnikowego do auta

Wybór oleju silnikowego do auta

Prawidłowo przeprowadzony serwis olejowy opiera się na wyborze optymalnego oleju dla konkretnej jednostki napędowej. Pytanie tylko co oznacza słowo „optymalny” w danym przypadku? Jaka powinna być specyfikacja jakościowa oraz lepkość oleju, aby zapewnił sprawne i niezawodne działanie silnika przez długi czas? W dzisiejszym artykule podpowiemy Wam jak mądrze wybierać olej silnikowy do swojego auta.

Oznaczenie oleju

Na każdym opakowaniu oleju znajduje się oznaczenie określające klasę lepkościową np. 5W30, 10W40 itd. Pierwsza liczba oznacza w tym przypadku przydatność oleju w niskich temperaturach. Im mniejsza wartość tej liczby, tym lepiej dany olej spisuje się w niskich temperaturach. Symbol 0W oznacza, że olej silnikowy pozwala na rozruch silnika przy temperaturze minimalnej -35 stopni. Olej każdej kolejnej klasy pozwala na odpalenie jednostki napędowej przy temperaturze o 5 stopni wyższej od poprzedniej klasy.

Liczba umieszczona po literze „W” jest parametrem oznaczającym lepkość oleju w wysokich temperaturach. Im wyższa liczba, tym większą gęstość olej zachowuje w wysokiej temperaturze. Większość producentów zaleca oleje o lepkości 40. W przypadku aut współczesnych, wyposażonych w „ciasno spasowane” silniki, producenci zalecają olej o lepkości 30.

Niska lepkość to informacja, że olej w wysokiej temperaturze jest dosyć rzadki. Dzięki temu opory pracy silnika są mniejsze. Oleje takie można nazwać energooszczędnymi. Niestety nie sprawdzą się one w pojazdach sportowych, w których jednostka napędowa jest dosyć mocno obciążana. Olej o niskiej lepkości nie będzie w stanie zapewnić odpowiedniej ochrony silnika. W takim przypadku stosuje się oleje o wysokiej lepkości (np. 5W50 lub 10W60).

Specyfikacja jakościowa

Wyróżniamy dwie specyfikacje jakościowe olejów silnikowych. Specyfikacja API (Amerykański Instytut Naftowy) oraz ACEA (Zrzeszenie Europejskich Producentów Pojazdów). Koncerny takie jak grupa Volkswagen ustalają własne, jeszcze bardziej rygorystyczne normy  parametrów oleju.

Specyfikacja API określa rodzaje olejów oznaczając je symbolem złożonym z dwóch liter. Pierwsza z nich definiuje rodzaj silnika, do jakiego dany olej jest przeznaczony (C -silnik diesla, S – silnik benzynowy). Druga litera oznacza jakość oleju (silnik diesla A-F, silnik benzynowy A-M). Im dalsza litera alfabetu tym wyższa jakość oleju silnikowego.

„W przypadku nowoczesnych silników lepiej jednak kierować się nowszą klasyfikacją ACEA.” – radzi Arkadiusz Iwański, właściciel serwisu samochodowego. Specyfikacja ACEA również dzieli oleje na te przeznaczone do silników benzynowych (litera A) oraz diesla (litera B). Ponadto wyodrębnia jeszcze kategorię C, która obejmuje samochody osobowe z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi wyposażone w dodatkowy system oczyszczania spalin. W tym przypadku do wyboru mamy oleje o symbolu C1, C2 oraz C3. Najmniej popiołów, które zapychają filtr, posiada olej z symbolem C1.

Wykonując serwis olejowy należy zwrócić szczególną uwagę na prawidłowy dobór oleju silnikowego. Z pewnością nie warto na nim oszczędzać ponieważ determinuje on niezawodną i długą pracę jednostki napędowej naszego pojazdu.

Opracowanie:

Serwis I Wulkanizacja Arkadiusz Iwański

Nowe Kozłowice 41

  • tel. 533 930 445

Podziel się