Artykuł sponsorowany Wpływ stanu zawieszenia samochodu na bezpieczeństwo jazdy

Wpływ stanu zawieszenia samochodu na bezpieczeństwo jazdy

Samochód jest produktem bardzo skomplikowanym, jego główne elementy to układ napędowy, nadwozie z wyposażeniem i zawieszenie kół. Od dwóch ostatnich przede wszystkim zależy bezpieczeństwo podróżujących. Zawieszenie, jako układ systematycznie i ciężko obciążony zużywa się w przyspieszonym tempie i wymaga napraw bieżących, po czasie generalnych.

Zawieszenie pozwala na prostoliniowość jazdy czy możliwość skręcania. Podstawowe elementy wchodzące w skład tego układu to:

  • Sprężyny
  • Amortyzatory
  • Wahacze prowadzące
  • Stabilizatory.

Elementy resorujące w postaci sprężyn tłumią drgania na nierównościach

Pokonywanie drgań dzięki sortowanym sprężynom w czasie jazdy odczuwanie jest jako lekkie kołysanie lub wznoszenie się i opadanie nadwozia pojazdu. Jest to mało odczuwalne dzięki właśnie sprężystym właściwościom resorów śrubowych czy piórowych. Profesjonalny warsztat samochodowy, przy kontroli pojazdu, nie opuści sprawdzenia stanu resorów sprężyn i amortyzatorów w twoim aucie. Od ich sprężystości zależy poczucie komfortu zestawione z większą przyczepnością jazdy, czyli bezpieczeństwa jazdy.

Sprężyny dobierane są do charakteru samochodu i właściciela auta. Najczęściej występujące awarie to pęknięcia elementów sprężystych oraz wyrobienie pierścieni lub tulei osadczych. Dlatego ważne jest stosowanie komponentów podwozia uznanych marek oraz fachowa wiedza na temat zarówno naprawy amortyzatorów, jak i sprężyn. Naprawa sprężyn polega głównie na wymianie uszkodzonych elementów, a w przypadku amortyzatorów można je poddać profesjonalnej regeneracji.

Amortyzatory odpowiadają za bezpieczeństwo jazdy na nierównościach

Amortyzatory tłumią drgania zawieszenia podbijanego przez dołki w takim stopniu, aby koła nawet na chwilę nie odrywały się od nawierzchni. W przeciwnym przypadku dochodziłoby do utraty sterowności, wyrzucenia auta na zewnątrz zakrętu oraz do znacznego wydłużenia drogi hamowania pojazdu. Odpowiadają one też za skręt koła i jego prowadzenie pionowe. Typowe awarie to osłabione tłumienie drgań poprzez mikronieszczelności wewnętrzne lub też całkowita awaria polegająca na rozszczelnieniu na zewnątrz teleskopu. Elementy te nie zawsze poddaje się wymianie. Czasem opłaca się je regenerować w profesjonalnych warsztatach samochodowych, takich jak, chociażby Marek Kantorski Warsztat mechaniki pojazdowej.

Przy remoncie zawieszenia nie można pominąć kontroli stabilizatorów i stanu wahaczy prowadzących, które odpowiadają za ułożenie koła we wszystkich płaszczyznach podczas jazdy. Ustawiają je także podczas skrętu i uskoku zawieszenia, zachowując właściwą geometrię kół. Najczęstsze usterki dotyczą luzu na tulejach metalowo-gumowych oraz skrzywienia elementów. Naprawa polega na wymianie tulejek bądź całych części, a skrzywione elementy podlegają bezwzględnej zamianie na nowe.

Stabilizatory odpowiadają za ograniczenie przechyłu pojazdu w trakcie pokonywania zakrętów. Awarie polegają na wyrobieniu się luzów na końcowych elementach, naprawa zaś to wymiana całego elementu.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas