Materiał Partnera Sprzęgło hydrokinetyczne – co warto o nim wiedzieć?

Sprzęgło hydrokinetyczne – co warto o nim wiedzieć?

Trudno, aby rozwój nowoczesnej technologii ominął branżę motoryzacyjną. Producenci samochodów dosłownie stają na głowie, by zadowolić coraz bardziej wymagających klientów, którym obecnie zależy przede wszystkim na komforcie oraz trwałości poszczególnych podzespołów. We współcześnie produkowanych autach coraz częściej można się spotkać z zastąpieniem sprzęgła klasycznego sprzęgłem hydrokinetycznym. Co warto o nim wiedzieć?

Jak działa sprzęgło hydrokinetyczne?

Ogólnie rzecz ujmując, zasada działania sprzęgła hydrokinetycznego jest dość prosta. Istotą jego działania jest mechanizm, odpowiedzialny za przeniesienie ruchu obrotowego na element bierny za pośrednictwem cieczy. W zdecydowanej większości przypadków jest nią olej, choć zdarzają się przypadki, w których wykorzystuje się specjalistyczną emulsję lub wodę. Praca sprzęgła możliwa jest dzięki połączeniu w obrębie jednej obudowy pompy i turbiny, które napędzane są przez ciecz. Efektywna praca sprzęgła hydrokinetycznego możliwa jest dzięki prawom fizyki, a konkretniej dzięki wykorzystaniu bezwładności cieczy. Przeciwległe ustawienie łopatek pompy oraz turbiny pozwala na sprawne i, co wyda się ważniejsze, płynne przeniesienie momentu obrotowego pomiędzy skrzynią biegów a wałem korbowym.

Stały obieg płynu w sprzęgle wywołuje dalszą reakcję. Łopatki pompy poruszają się w ruchu odśrodkowym. Ciecz dostaje się do kanalików międzyłopatkowych turbiny, powodując ich ruch. Energia kinetyczna zostaje zatem ponownie zamieniona w mechaniczną. Jednakże, jak to w przypadku komponentów samochodowych bywa, każde rozwiązanie niesie ze sobą określony zestaw zalet oraz wad. O czym konkretnie mowa?

Sprzęgło hydrokinetyczne – zalety i wady

Niezaprzeczalną zaletą zastosowania sprzęgła hydrokinetycznego jest wyraźna poprawa komfortu jazdy. Moment obrotowy zostaje przeniesiony niezwykle płynnie, wręcz nieodczuwalnie dla kierowcy. Sprzęgła tego typu zapewniają silnikowi łagodniejszy rozruch, co ma bezpośredni wpływ na żywotność pozostałych elementów. Nie można również nie wspomnieć o tym, iż sprzęgła hydrokinetyczne znacznie lepiej radzą sobie z tłumieniem drgań niż ich klasyczne odpowiedniki. Z praktycznego i ekonomicznego punktu widzenia, przydatna może wydać się informacja, iż sprzęgła hydrokinetyczne dobrze znoszą długą eksploatację. A co, jeśli chodzi o wady? Choć nie są one specjalnie rażące, na pewno należy wspomnieć o większej wadze i znacznych gabarytach takiego rozwiązania. Sprzęgła te, ze względu na bardzo wysoką temperaturę pracy, wymagają dodatkowego chłodzenia.

Jeżeli dojdzie do awarii, zdecydowanie warto zlecić naprawę jedynie wyraźnie wyspecjalizowanym warsztatom. Zdecydowanie zalicza się do nich firma Auto-Mat, która dzięki swojemu ogromnemu ponad 28-letniemu doświadczeniu oraz wykwalifikowanej kadrze pracowniczej od lat zapewnia wszystkim zainteresowanym kompleksowe wsparcie w zakresie regeneracji skrzyń biegów oraz naprawy elementów przeniesienia napędu. Klienci mogą liczyć tutaj na atrakcyjne ceny i dotrzymanie wcześniej umówionego terminu.

Opracowanie:

Auto-Mat Sentyrz

Kraków , Gromady Grudziąż 5

Podziel się