Artykuł sponsorowany Samochodowe instalacje gazowe nowej generacji

Samochodowe instalacje gazowe nowej generacji

Wraz z rozwojem silników samochodowych i ich stopniem zaawansowania, konieczne jest wykorzystywanie coraz to nowszych rozwiązań przez osoby, które decydują się montaż instalacji LPG w pojeździe. Wyróżnia się kilka generacji takich instalacji. Do najnowszych zalicza się m.in. instalację IV generacji, czyli sekwencyjną. Czym się taka instalacja gazowa charakteryzuje?

Czym charakteryzują się sekwencyjne instalacje gazowe?

Sekwencyjne instalacje LPG, czyli IV generacji to w dzisiejszych czasach najczęściej wykorzystywany typ układów zasilania LPG. Jej koszt jest nieco większy w porównaniu do instalacji wcześniejszych i oscyluje w granicy 2 500 złotych. Wpływ na koszty inwestycji ma nie tylko montaż instalacji gazowej, lecz również ceny komponentów składowych. Decydując się na instalację LPG, warto zainwestować w nieco droższe elementy bardziej renomowanych producentów. Sekwencyjne instalacje gazowe, których montażem zajmują się mechanicy z firmy Auto Gaz z Wrocławia, wyposażone są we wtryskiwacze gazu, których ilość jest równa ilości cylindrów silnika. Wtryskiwacze montuje się w kolektorze dolotowym. Identycznie, jak ma to miejsce w trakcie zasilania benzynowego, momenty otwarcia wtryskiwacza i czas jego pracy są określane osobno dla poszczególnego cylindra. Za dawkowanie gazu odpowiedzialny jest komputer silnika, a całość odbywa się poprzez centralkę instalacji LPG.

Za cały proces odpowiada listwa wtryskiwaczy gazu, która wyposażona jest w czujniki ciśnienia i temperatury. Tak precyzyjne sterowanie sprawia, że nie zauważymy ewentualnego pogorszenia osiągów silnika i wzrostu spalania gazu. O ile takowe występują, zwykle nie przekraczają 10% wartości, które były osiągane na benzynie. Oczywiście warunkiem koniecznym do prawidłowego działania sekwencyjnej instalacji gazowej jest właściwy montaż, a także późniejsza regulacja LPG. Poza tym wpływ na eksploatację ma także jakość używanego paliwa. Żeby jak najlepiej oczyścić paliwo, w instalacjach gazowych IV generacji stosuje się filtr gazu w fazie lotnej. W tych instalacjach gazowych reduktor-parownik posiada czujnik temperatury cieczy chłodzącej. To sprawia, że silnik po osiągnięciu odpowiedniej temperatury sam przełącza zasilanie z benzyny na gaz.

Instalacje sekwencyjne wykorzystuje się w większości aut z silnikiem benzynowym, które wyposażone są w wielopunktowy wtrysk paliwa, a także kilka sond lambda i katalizator. Zaletą stosowania ich jest bezpieczeństwo dla silnika oraz eliminacja ryzyka cofania się płomienia. Instalacje LPG sekwencyjne montuje się również w samochodach z benzynowymi silnikami, które posiadają bezpośredni wtrysk paliwa. Jednakże w nich wtryskiwacze benzynowe, które są bezpośrednio wkręcone do komór spalania, są bardziej narażone na działanie wysokiej temperatury. W celu zapobiegnięcia ich przegrzaniu konieczne jest odpowiednie chłodzenie. W sekwencyjnych instalacjach LPG odbywa się ono za pomocą cyklicznego dotrysku benzyny, co oczywiście wiąże się z wyższymi kosztami eksploatacji instalacji gazowej.

Opracowanie:

Wojciech Wieczorek

Wrocław , Lutyńska 42

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas