Materiał Partnera Pompowanie opon azotem – krótki przegląd zalet i wad

Pompowanie opon azotem – krótki przegląd zalet i wad

Azot go gaz bezwonny i bezbarwny, pozbawiony smaku, niepalny oraz wolny od wilgoci. Jest także mało reaktywny chemicznie, co sprawia, że od wielu lat już sprawdzane są możliwości jego zastosowania. Jedną z nich jest pompowanie opon samochodowych. Ze względu na swoje właściwości azot sprawdza się w tej roli lepiej niż powietrze. Przyjrzyjmy się bliżej zaletom tego rozwiązania oraz zastanówmy, czy nie ma ono jednak wad.

Długa żywotność

Opony się zużywają – od tej prawdy nie uciekniemy żadnym sposobem. Każdy, kto używa jakiegokolwiek pojazdu, wie doskonale, jak ważny jest serwis i wymiana opon. Zająć się nimi powinien odpowiedni warsztat, a takim jest Serwis ogumienia Kuliszewski.

Powietrze łatwo wchodzi w reakcję z gumą, co prowadzi do przyspieszenia jej starzenia. Efektem jest kruszenie, twardnienie i zmniejszenie elastyczności. Skutkiem dla nas są wtedy dodatkowe koszty naprawy lub kupna nowego ogumienia. Ponadto, podczas pompowania w warsztacie, wraz ze sprężonym powietrzem, do kół dostają się wilgoć – powodująca korozję obręczy – oraz olej, również przyspieszający starzenie gumy.

Od niemal dziesięciu lat profesjonalna wulkanizacja oferuje swoim klientom pompowanie kół azotem. Ten mało reaktywny gaz nie wpływa negatywnie na stan opony i nie wprowadza do jej wnętrza zanieczyszczeń. Tym samym jego stosowanie pozwala wydłużyć żywotność opony i zmniejsza ryzyko jej awarii w trakcie eksploatacji – ma wiec wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Koła wypełnione azotem utrzymują ciśnienie nawet trzykrotnie dłużej niż te napełnione zwykłym powietrzem. Jest tak dzięki małej podatności azotu na temperaturę.

Serwis opon obejmujący też wypełnienie opon azotem kierowany jest głównie do pojazdów wykorzystywanych w przemyśle wydobywczym, lotniczym, transporcie towarów niebezpiecznych i palnych, sportach motoryzacyjnych typu Formuła 1. Azot zalecany jest więc wszędzie tam, gdzie pojazd narażony jest na trudne warunki, które wymagają jak najmniejszej awaryjności sprzętów i systemów. Stosowany jest też w serwisie opon samochodów osobowych – korzyści dla żywotności i wytrzymałości opony będą takie same.

Wysokie koszty

Kwestia ceny to właściwie jedyny zarzut, jaki można mieć wobec pompowania azotem. Koszty tej czynności mogą być nawet dwukrotnie większe niż wypełnienie powietrzem. Jednak jeśli weźmiemy pod uwagę płynące z tego rozwiązania korzyści, okazuje się, że stosowanie azotu przyniesie nam więcej korzyści. Wyrównanie strat finansowych przez korzyści eksploatacyjne ma szczególne znaczenie w serwisie opon samochodów ciężarowych – gdzie opony zużywają się szybko.

Wypełnienie kół azotem wymaga też wizyty w warsztacie prowadzącym usługi wulkanizacji – w przeciwieństwie do pompowania powietrzem nie wykonamy tego samodzielnie.

Opracowanie:

Podziel się