Materiał Partnera Podnośniki niezbędne w każdym warsztacie

Podnośniki niezbędne w każdym warsztacie

Podnośniki są niezbędnym wyposażeniem każdego warsztatu zajmującego się obsługą i naprawą pojazdów. Bez użycia odpowiedniego podnośnika nie można przeprowadzić ani prostej wymiany koła czy naprawy związanej z układem hamulcowym, ani skomplikowanych czynności wymagających swobodnego dostępu do różnych podzespołów umieszczonych pod podwoziem. Istnieje wiele rodzajów podnośników warsztatowych dopasowanych do rozmaitych zadań i warunków użytkowania.

 

Zastosowania podnośników i ich sposób działania

 

Kompleksowa obsługa pojazdu wymaga swobodnego dostępu do różnych jego podzespołów, także tych, które są umieszczone od strony podwozia. Wiele czynności związanych z naprawą choćby układu przeniesienia napędu, zawieszenia, wydechu czy układu hamulcowego wiąże się z operowaniem narzędziami w miejscach, do których albo nie sposób dostać się, gdy samochód stoi na kołach, albo jest to bardzo trudne. Podstawowym wyposażeniem każdego warsztatu zajmującego się serwisem aut będzie więc odpowiedni podnośnik, ściśle dopasowany do zakresu wykonywanych czynności. Istnieje wiele rozwiązań technicznych, pozwalających na radzenie sobie z wielotonowymi pojazdami. Tam, gdzie potrzeba podnoszenia auta pojawia się sporadycznie, najczęściej są wykorzystywane mniejsze podnośniki przenośne, jeśli natomiast znaczna część prowadzonych napraw powoduje konieczność pracy z dostępem „od spodu”, najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie zakup odpowiedniego podnośnika stacjonarnego – wyjaśnia przedstawiciel firmy Techsul, zajmującej się dostarczaniem wyposażenia technicznego dla warsztatów samochodowych.

 

Tradycyjnym sposobem zagwarantowania sobie dostępu do elementów auta znajdujących się od strony podwozia, wykorzystywanym w warsztatach samochodowych od dziesięcioleci, było korzystanie z kanałów. Zagłębienia umieszczane w podłodze warsztatu umożliwiały obsługę niektórych elementów, miały jednak również wiele ograniczeń. Ich wykonanie wiązało się z przeprowadzeniem odpowiednich prac budowlanych, co w już istniejących obiektach bywało dość kłopotliwe. Najpoważniejszym mankamentem był fakt, że kanał jest zawsze stosunkowo wąski, przez co dostanie się niektórych miejsc bywa utrudnione. Niewielka przestrzeń ogranicza też swobodę ruchów i wymaga pracy przy sztucznym oświetleniu. Znacznie większy komfort pracy zapewnia używanie właściwie dobranego podnośnika samochodowego – daje on zwykle możliwość regulowania poziomu, na jakim znajdzie się auto, gwarantuje dużą ilość miejsca po każdej stronie pojazdu, a przy tym znacznie przyspiesza wykonanie wszystkich prac.

 

Podnośniki samochodowe niezależnie od swoich rozmiarów i maksymalnego udźwigu wykorzystują jeden z kilku mechanizmów podnoszenia. Najprostszymi, choć stosunkowo rzadko używanymi w profesjonalnych warsztatach są podnośniki dźwigniowe, śrubowe i zębatkowe. W przypadku podnośników dźwigniowych masa jest unoszona dzięki mechanicznemu przełożeniu wynikającemu z długości użytej dźwigni oraz blokadzie utrzymującej uniesiony przedmiot w odpowiednim położeniu. Podnośniki śrubowe wykorzystują zwykle nagwintowany pręt, który obracając się, powoduje przemieszczanie stopy bocznej z naciętym w niej gwintem wewnętrznym albo zbliżanie się do siebie ramion pracujących w odmianie układu nożycowego. W podnośnikach zębatkowych podnoszenie zapewnia praca koła zębatego napędzanego korbą, które powoduje przesuwanie się uzębionej listwy, do której jest mocowana główka opierana o podnoszony element. Tego typu rozwiązania są zwykle stosowane w podnośnikach mobilnych.

 

Znacznie częściej używanym rozwiązaniem są podnośniki wykorzystujące mechanizm tłokowy. Pozwalają one na unoszenie znacznej masy dzięki wykorzystaniu prostego układu hydraulicznego lub pneumatycznego, składającego się z siłownika oraz pompy pozwalającej na zmagazynowanie w cieczy lub gazie odpowiedniej ilości energii, która pomoże w przesunięciu tłoka i wysunięciu zamocowanego do niego tłoczyska, a tym samym na uniesienie podnoszonej masy. Urządzenia tego rodzaju mogą być obsługiwane za pomocą pompy ręcznej, jak w klasycznych podnośnikach hydraulicznych typu „żaba” albo być zasilane przez bardziej złożony układ ze zbiornikiem i pompą lub sprężarką elektryczną.

 

Rodzaje podnośników używanych w warsztatach samochodowych

 

Podnośniki używane w warsztatach samochodowych mogą mieć nie tylko różny napęd pozwalający na radzenie sobie ze znaczną masą, ale także odmienną konstrukcję. Do najpopularniejszych rozwiązań należą podnośniki samochodowe płytowe, kolumnowe oraz nożycowe. Podnośniki płytowe są często wybieranymi urządzeniami mobilnymi, które dają możliwość wygodnego wsunięcia pod podwozie oraz podnoszenia pojazdu za sprawą miecha pneumatycznego. Ich dużą zaletą jest fakt, że działają szybko i mogą być używane również na zewnątrz.

 

Najpopularniejszym rozwiązaniem wykorzystywanym w warsztatach samochodowych są podnośniki kolumnowe. Najczęściej mają one napęd hydrauliczny lub pneumatyczny, choć można także spotkać modele wykorzystujące poruszany elektrycznie napęd śrubowy. Bardzo zróżnicowana jest też ich wielkość i działanie. Od najmniejszych podnośników słupkowych używanych zwykle doraźnie lub podczas napraw wykonywanych poza warsztatem po duże wielokolumnowe podnośniki stacjonarne. Istnieje wiele odmian podnośników kolumnowych. Konstrukcjami zajmującymi najmniejszą ilość miejsca są podnośniki jednokolumnowe. Przypominają one swoją budową i działaniem niezbędne przy demontażu silnika żurawiki warsztatowe i podobnie jak one występują w wersjach całkowicie mobilnych. Sprawdzają się głównie w warsztatach, w których potrzeba użycia podnośnika pojawia się sporadycznie, są jednak przydatne również tam, gdzie nie ma wystarczającej ilości miejsca, żeby można było skorzystać z podnośnika wielokolumnowego.

 

Rodzajem podnośnika warsztatowego cieszącym się największą popularnością są urządzenia dwukolumnowe. W tym przypadku pojazd jest unoszony za sprawą symetrycznie rozmieszczonych podwójnych łap podkładanych pod odpowiednie punkty podwozia. Urządzenia tego rodzaju zajmują stosunkowo niewielką ilość miejsca, wymagają jednak starannego rozmieszczenia podpór. Większą stabilność oferują podnośniki czterokolumnowe. Podnoszą one pojazd za pomocą pomostu najazdowego, a dzięki ich konstrukcji podczas wykonywania wszystkich czynności diagnostyczno-serwisowych auto może stać na kołach. Choć montaż podnośnika czterokolumnowego wymaga większej ilości miejsca, to jednocześnie stawia on mniejsze wymagania, jeśli chodzi o przygotowanie posadzki, ze względu na bardziej równomierny rozkład obciążeń. Podnośniki czterokolumnowe są też standardem w przypadku prowadzenia obsługi serwisowej pojazdów o większej masie – samochodów ciężarowych czy maszyn roboczych, np. sprzętu rolniczego.

 

Bardzo chętnie wybieranym rozwiązaniem gwarantującym dużą oszczędność miejsca są podnośniki nożycowe. Podnoszą one pojazd dzięki układowi siłowników hydraulicznych, pneumatycznych lub niekiedy nawet układu mechanicznego napędzanego silnikiem elektrycznym oraz systemowi składającego się z par skrzyżowanych ramion, których jedne końce są trwale przymocowane do konstrukcji za pomocą sworzni, a przeciwległe przemieszczają się po specjalnej prowadnicy. Podnośniki nożycowe mogą być wykonane w wersji do niskiego lub wysokiego podnoszenia, w tym drugim przypadku dla ograniczenia skoku i zwiększenia stabilności liczba skrzyżowanych ramion jest jednak większa. Podnośniki nożycowe są oferowane zarówno w wersjach podprogowych, w których auto jest podnoszone dzięki zabezpieczonym elastomerem płytom podtrzymującym podwozie, jak i podnośników najazdowych, gdzie pojazd stoi na własnych kołach. Plusem nożycowych podnośników podprogowych jest fakt, że w ich przypadku podnoszenie może być wykonane szybko, a rozkład masy podnoszonego auta na dość dużej powierzchni platformy zapewnia bardzo dobrą stabilność.

 

Poza najbardziej typowymi rozwiązaniami w warsztatach często stosuje się także różne rodzaje podnośników pomocniczych. Należą do nich np. podnośniki kanałowe, które ułatwiają wykonywanie czynności prowadzonych na stanowiskach tego typu, np. przy demontażu skrzyń biegów czy tylnego mostu. Przydatne są też różne rodzaje podnośników mobilnych od popularnych „żab” po typowe hydrauliczne podnośniki słupkowe, ruchome żurawiki warsztatowe do wyciągania bloku silnika czy urządzenia pozwalające na opuszczenie skrzyni biegów w podniesionym aucie.

Podziel się