Materiał Partnera Paski klinowe uzębione i klasyczne. Czym się między sobą różnią?

Paski klinowe uzębione i klasyczne. Czym się między sobą różnią?

Pasek klinowy to element, który jest częścią układu przenoszenia ruchu nie tylko w pojazdach, ale i w maszynach przemysłowych. Jest on odporny na różnego rodzaju oleje, wysokie temperatury, a także jest w stanie wytrzymać ogromne przeciążenia. W zależności od specyfiki układu można zastosować jeden z kilku rodzajów paska klinowego. Na rynku dostępne są między innymi modele uzębione i klasyczne.

Do czego służą paski klinowe?

Pasek klinowy stanowi jedną z kluczowych części układu napędowego. Jego zadaniem jest przenoszenie momentu obrotowego z koła pasowego na koła odbiorcze. Dzięki temu możliwe jest napędzanie i uruchamianie kolejnych układów maszyn oraz pojazdów.

Paski te mają przekrój trapezu oraz składają się z trzech warstw:

  • tkaninowo-gumowej;
  • nośnej, którą wykonuje się z linek produkowanych ze stali lub poliamidu;
  • podatnej, czyli warstwy gumy lub kauczuku.

Natomiast ze względu na różny kształt można je podzielić na:

  • otwarte i zamknięte;
  • ze ściętymi bokami i okryte;
  • zespolone;
  • uzębione i klasyczne, zwane też normalnoprofilowymi.

Dzięki temu, że występują one w kilku wariantach, istnieje możliwość zastosowania ich w mechanizmach o różnej specyfice. Wykorzystuje się je w branży motoryzacyjnej, gdzie stanowią element pojazdów, ale także w o wiele bardziej złożonych maszynach. Szeroki wybór pasków klinowych ma w swojej ofercie m.in. sklep Polamel z Białegostoku.

Pasek klinowy uzębiony i klasyczny – charakterystyka

Paski uzębione i klasyczne to z bardzo popularne elementy tego typu, które są wykorzystywane w układach napędowych. Jednak różnią się one między sobą w zasadniczych kwestiach.

Klasyczny pasek klinowy jest częścią układu przenoszenia ruchu w maszynach energetycznych stosowanych w przemyśle – montuje się go między innymi w przypadku pomp oraz sprężarek. Jest również elementem budowy różnego rodzaju obrabiarek, na przykład tokarek oraz szlifierek. Ma on taką budowę i kształt, aby wypełnić rowki znajdujące się na kole przekładni. Dzięki temu zapewnia połączenie cierne oraz poślizg pomiędzy poszczególnymi elementami.

Paski uzębione, ze względu na swoją budowę, przenoszą napęd w inny sposób. Mają one uzębienie zewnętrzne lub wewnętrzne, co sprawia, że przekładnia może pracować i napędzać mechanizm bez poślizgu. Ich zębata powierzchnia zwiększa elastyczność paska oraz zapobiega przegrzewaniu się przekładni. Elementy te są stosowane w układach poddawanych znacznym przeciążeniom i dużym prędkościom obrotowym. Wykorzystuje się je między innymi w branży motoryzacyjnej, gdzie stanowią część rozrządów silników spalinowych.

Podziel się