Artykuł sponsorowany Oddanie auta na złom a ubezpieczenie OC

Oddanie auta na złom a ubezpieczenie OC

Zezłomowanie wraku pojazdu, w przypadku, gdy nie chcemy lub nie możemy go sprzedać, w świetle aktualnych przepisów jest dziś wręcz koniecznością. W ten sposób można odzyskać część niewykorzystanej polisy ubezpieczeniowej. Co więcej, niedopełnienie formalności związanych z kasacją i wyrejestrowaniem pojazdu może nawet grozić mandatem karnym. Wyjaśniamy, na czym polega złomowanie samochodu i co należy zrobić, aby firma ubezpieczeniowa wypłaciła nam pozostałą składkę OC. 

Dlaczego warto zezłomować stary samochód? 

Kasacja starych aut jest zalecana w przypadku pojazdów o złym stanie technicznym, czyli takich, które mogą stanowić zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. Ponadto, uszkodzonych samochodów w wielu przypadkach nie opłaca się już naprawiać czy nawet sprzedać – trudno jest znaleźć na rynku osoby, które chcą nabyć powypadkowe auta. 

Złomowanie to także sposób na uzyskanie zwrotu niewykorzystanej składki OC. W przeciwnym razie, właściciel samochodu zobligowany jest do dalszego opłacania ubezpieczenia. Chcąc uniknąć popularnego oszustwa, czyli sprzedaży auta na tzw. słupa (na nieistniejącą lub bezdomną osobę) i otrzymać zwrot składki OC, korzystniej jest zatem dokonać kasacji wraku w legalnej stacji demontażu – tłumaczy przedstawiciel firmy Arpol

Kasacja samochodu – formalności 

Należy pamiętać, że legalnym złomowaniem samochodów zajmują się wyłącznie firmy posiadające niezbędne pozwolenia, wystawiające stosowne dokumenty i przestrzegające aktualnych przepisów prawnych. Złomowanie auta jest równoznaczne z unieważnieniem dokumentów i tablic rejestracyjnych. Do tego, aby otrzymać prawo do wypowiedzenia umowy z  ubezpieczycielem, konieczne jest przygotowanie następujących dokumentów: 

  • dowodu osobistego,
  • dowodu rejestracyjnego,
  • umowy kupna-sprzedaży,
  • pisemnej zgody na kasację od drugiego i każdego kolejnego właściciela samochodu,
  • upoważnienia dla osoby oddającej auto do kasacji (jeśli nie robi tego właściciel),
  • w przypadku samochodu zarejestrowanego na firmę – wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. 

Co ważne, w dniu złomowania samochód musi mieć aktualną polisę OC. 

Wyrejestrowanie samochodu i odzyskanie polisy

Po zakończonej kasacji właściciel ma 30 dni na wyrejestrowanie pojazdu, w przeciwnym razie ryzykuje on otrzymaniem mandatu karnego w wysokości nawet do 1 tys zł. W celu wyrejestrowania auta należy udać się do wydziału komunikacji urzędu właściwego dla danego miejsca (np. urząd miasta, starostwo powiatowe). Posiadaczowi samochodu należą się również pieniądze z towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym ubezpieczył on auto. Niewykorzystaną część OC można odzyskać, przedstawiając ubezpieczycielowi zaświadczenie o wyrejestrowaniu samochodu i dokument potwierdzający złomowanie. Często potrzebny jest także wniosek o zwrot składki (może być napisany odręcznie). Od tego momentu firma ubezpieczeniowa ma 14 dni na zwrot należności.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas

Newsletter