![Oddanie auta na złom a ubezpieczenie OC Oddanie auta na złom a ubezpieczenie OC](https://cdn.biznesfinder.pl/f-107310-oddanie-auta-na-zlom-a-ubezpieczenie-oc.jpg)
Oddanie auta na złom a ubezpieczenie OC
MotoryzacjaZezłomowanie wraku pojazdu, w przypadku, gdy nie chcemy lub nie możemy go sprzedać, w świetle aktualnych przepisów jest dziś wręcz koniecznością. W ten sposób można odzyskać część niewykorzystanej polisy ubezpieczeniowej. Co więcej, niedopełnienie formalności związanych z kasacją i wyrejestrowaniem pojazdu może nawet grozić mandatem karnym. Wyjaśniamy, na czym polega złomowanie samochodu i co należy zrobić, aby firma ubezpieczeniowa wypłaciła nam pozostałą składkę OC.
Dlaczego warto zezłomować stary samochód?
Kasacja starych aut jest zalecana w przypadku pojazdów o złym stanie technicznym, czyli takich, które mogą stanowić zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. Ponadto, uszkodzonych samochodów w wielu przypadkach nie opłaca się już naprawiać czy nawet sprzedać – trudno jest znaleźć na rynku osoby, które chcą nabyć powypadkowe auta.
Złomowanie to także sposób na uzyskanie zwrotu niewykorzystanej składki OC. W przeciwnym razie, właściciel samochodu zobligowany jest do dalszego opłacania ubezpieczenia. Chcąc uniknąć popularnego oszustwa, czyli sprzedaży auta na tzw. słupa (na nieistniejącą lub bezdomną osobę) i otrzymać zwrot składki OC, korzystniej jest zatem dokonać kasacji wraku w legalnej stacji demontażu – tłumaczy przedstawiciel firmy Arpol.
Kasacja samochodu – formalności
Należy pamiętać, że legalnym złomowaniem samochodów zajmują się wyłącznie firmy posiadające niezbędne pozwolenia, wystawiające stosowne dokumenty i przestrzegające aktualnych przepisów prawnych. Złomowanie auta jest równoznaczne z unieważnieniem dokumentów i tablic rejestracyjnych. Do tego, aby otrzymać prawo do wypowiedzenia umowy z ubezpieczycielem, konieczne jest przygotowanie następujących dokumentów:
- dowodu osobistego,
- dowodu rejestracyjnego,
- umowy kupna-sprzedaży,
- pisemnej zgody na kasację od drugiego i każdego kolejnego właściciela samochodu,
- upoważnienia dla osoby oddającej auto do kasacji (jeśli nie robi tego właściciel),
- w przypadku samochodu zarejestrowanego na firmę – wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.
Co ważne, w dniu złomowania samochód musi mieć aktualną polisę OC.
Wyrejestrowanie samochodu i odzyskanie polisy
Po zakończonej kasacji właściciel ma 30 dni na wyrejestrowanie pojazdu, w przeciwnym razie ryzykuje on otrzymaniem mandatu karnego w wysokości nawet do 1 tys zł. W celu wyrejestrowania auta należy udać się do wydziału komunikacji urzędu właściwego dla danego miejsca (np. urząd miasta, starostwo powiatowe). Posiadaczowi samochodu należą się również pieniądze z towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym ubezpieczył on auto. Niewykorzystaną część OC można odzyskać, przedstawiając ubezpieczycielowi zaświadczenie o wyrejestrowaniu samochodu i dokument potwierdzający złomowanie. Często potrzebny jest także wniosek o zwrot składki (może być napisany odręcznie). Od tego momentu firma ubezpieczeniowa ma 14 dni na zwrot należności.