Materiał Partnera O co chodzi z tą geometrią kół?

O co chodzi z tą geometrią kół?

Koło jakie jest każdy wie. Ale nie każdy wie, co oznacza geometria kół w samochodzie. Otóż nie chodzi wyłącznie o to, by były okrągłe, dlatego można ustawić geometrię kół w warsztacie samochodowym. Po co się to robi i jaki ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy oraz tempo zużywania się opon, opowiemy w naszym artykule. Zapraszamy do lektury.

Jak prawidłowo ustawić geometrię kół?

Na ustawienie kół wpływ ma wiele parametrów. Chodzi nie tylko o to, by były ustawione symetrycznie. Znaczenie ma także zbieżność kół, kąt pochylenia kół, kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy oraz kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy. Te skomplikowane określenia nie stanowią żadnej tajemnicy dla specjalistów z warsztatu samochodowego Mag-Car, których poprosiliśmy o przełożenie ich na bardziej zrozumiały język. Zbieżność kół określa stopień, w jakim względem siebie położone są kola przednie i tylne. Parametr ten powinien wynosić zero, a jeśli koła są skierowane względem siebie na zewnątrz określa się je liczbą ujemną, zaś gdy do wewnątrz – wartością dodatnią. Kąt nachylenia kół to kąt zawierający się pomiędzy płaszczyzną koła, a płaszczyzną pionową. Także winien on wynosić zero. Odchylenie koła na zewnątrz opisywane jest parametrem dodatnim, zaś pochylenie do wewnątrz – parametrem ujemnym.

W jaki sposób prawidłowo ustawić geometrię kół?

Metody ustawiania geometrii kół są dość skomplikowane i wymagają specjalistycznych urządzeń kontrolujących ustawianie i umożliwiający dokonanie precyzyjnych zmian w ustawieniu kół. Dlatego nie da się ustawić geometrii kół samodzielnie, lecz należy udać się do specjalistycznego warsztatu samochodowego, gdzie świadczone są takie usługi. Koszt usługi uzależniony jest przede wszystkim od marki i modelu samochodu. Rzadko zdarzają się auta o skomplikowanej budowie napędu i zawieszenia, które mają specyficzne wymagania. Zwykle ustawienie geometrii kół to zmiana długości drążków kierowniczych i drążków zbieżności, a także dokręcenie i odkręcenie śrub montujących wahacze.

Opracowanie:

Podziel się