Artykuł sponsorowany Nowoczesny silnik diesla – elementy decydujące o jego sukcesie.

Nowoczesny silnik diesla – elementy decydujące o jego sukcesie.

Nowoczesne silniki diesla napędzające współczesne samochody są bardzo pożądane przez wielu kierowców. Parametry, jakie powodują ich marzenia o takim pojeździe to płaska charakterystyka momentu obrotowego, jego duża wartość oraz niskie spalanie takiej jednostki. Przekłada się to na przyjemną charakterystykę jazdy bez konieczności częstych redukcji biegu z zachowaniem dużych przyspieszeń. I wcale zużycie paliwa nie rośnie wówczas lawinowo. Jakie są kluczowe elementy współczesnego silnika diesla?

Pierwszym elementem technicznym, jaki zrewolucjonizował silniki diesla, jest turbina doładowująca. Jej zadaniem jest zwiększenie ilości powietrza zasilającego silnik poprzez wytworzenie nadciśnienia w części sprężającej. W ten sposób, w trakcie otwarcia zaworów ssących i wykonywania suwu ssania przez silnik, dostaje on sporo więcej powietrza, niż mógłby to zassać w trybie bez turbiny.

Praca silnika diesla pod kontrolą

Większa ilość powietrza to wprost możliwość spalenia większej ilości paliwa, a więc uzyskanie większej mocy z danej objętości skokowej. W ten sposób osiąga się niejako sztuczne zwiększenie pojemności skokowej silnika. W nowoczesnych autach poprawne funkcjonowanie silnika diesla jest zintegrowane z systemem komputerowym. Co więcej, nie dość, że serwis silnika diesla w autach nowej generacji wymaga fachowej wiedzy, to potrzebny jest dla poprawnej diagnostyki stanu silnika nowoczesny sprzęt diagnostyczny. Przykładem serwisu samochodowego, gdzie wykonana zostanie profesjonalna ocena stanu pojazdu, jak i naprawa silnika jest firma Bosch Service Pawlarczyk.

Rozwój ostatnich lat w obszarze silników diesla to systemy nowoczesnego wtrysku paliwa do silnika. Współczesna mechatronika stanęła na wysokości zadania i stworzyła silniki wysokoprężne w systemie Common Rail. Ich obsługa wymaga stałej aktualizacji wiedzy i fachowego podejścia, które gwarantują nieliczne warsztaty samochodowe.

Poprawne działanie systemu typu common rail

Sukces pracy silników opartych o system common-rail zależy od kilku elementów:

  • Pompy ciśnieniowej, która zapewnia wysokie ciśnienie w zasobniku magistrali na niezmiennym od obrotów i mocy poziomie, co pozwala na utrzymanie charakterystyki wtrysku w każdych warunkach pracy silnika,
  • Wtryskiwaczy wysokociśnieniowych nawet rzędu 2500 brar, zapewniającymi tak silne rozpylenie oleju napędowego, że jest on niemal gazem,
  • Tłoków o odpowiednim kształcie denek, co we współpracy z wtryskiwaczami daje bardzo dobre wymieszanie mieszanki paliwo – powietrze,
Elektronicznym sterowaniu czasów otwarcia wtryskiwaczy, pozwalającym na dowolne sterowanie w charakterystyce pracy silnika oraz podzielenie wtrysku na kilka faz podnoszących efektywność spalania, poziom hałasu oraz niską zawartość szkodliwych związków chemicznych w spalinach.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas