Materiał Partnera Nieprawidłowo ustawiona geometria kół – czym grozi?

Nieprawidłowo ustawiona geometria kół – czym grozi?

Nieprawidłowości z ustawieniem kół, mogą pojawić się wskutek nagłego wstrząsu pojazdu, przejechania przez dziurę w jezdni lub najechanie na przedmiot na drodze. Części zespołu koła i zawieszenia mogą się również zużywać i przesuwać, powodując zauważalne objawy, że nadszedł czas, aby wyregulować koła. Pojazd o prawidłowej geometrii kół będzie działał wydajniej, a w razie nagłego manewru odpowiednie wyważenie może nawet uratować życie pasażerom.

Pojazd "ściąga" na bok

Jeżeli samochód szarpie podczas przyspieszania, sprawdź ustawienie kół podczas jazdy po prostej drodze o małym natężeniu ruchu. Zdejmij ręce z kierownicy i pozwól, aby pojazd sam prowadził się po jezdni. Jeśli skręca lub dryfuje w jedną stronę, połóż palce z powrotem na kierownicy i lekko utrzymuj kontrolę nad kierownicą, aby pozostać na drodze. Gdy pojazd ponownie jedzie prosto, spróbuj znowu. Jeśli nadal skręca w bok, to znak, że należy ponownie wyregulować koła. Im bardziej wyciąga z linii prostej, tym słabsze jest wyrównanie.
 O tym pamiętaj! Zawsze, gdy jedziesz po całkowicie płaskiej i prostej drodze, kierownica pojazdu powinna pozostać prosta i idealnie wyśrodkowana. Łatwym sposobem na sprawdzenie tego jest spojrzenie na emblemat na środku kierownicy. Jeśli emblemat pozostaje wypoziomowany podczas jazdy na wprost, jest ona wycentrowana. Jeżeli emblemat przechyla się o kilka stopni w dowolnym kierunku, kierownica jest nierówna i pojazd wymaga natychmiastowego wyrównania kół. Po wyrównaniu pojazdu kierownica pozostanie wyśrodkowana, a pojazd będzie znacznie łatwiejszy do kontrolowania.

Luźne sterowanie i niezborna praca kierownicy

Luźna kierownica jest bardzo niebezpieczna, ponieważ może powodować krótszy czas reakcji podczas skręcania. Jedną z najczęstszych przyczyn luzów jest niewspółosiowość kół, która stanowi jasny sygnał o zbliżającej się poważnej awarii.
 Wibracje kierownicy, gdy pojazd jest w ruchu, mogą z kolei wskazywać na poważne problemy, m.in. wady symetrii opon. W takim przypadku konieczna jest wizyta w profesjonalnym serwisie, takim jak Car-Check, i przeprowadzenie pełnej diagnostyki.  Profesjonalista może określić przyczynę wibracji.

Nierówne zużycie opon

Jeśli zauważysz, że bieżniki na niektórych oponach twojego samochodu zużywają się szybciej niż inne, koła mogą być źle ustawione. Aby uzyskać największą dokładność, zmierz głębokość bieżnika po obu stronach każdej opony za pomocą miernika głębokości. Wszystkie prawidłowo ustawione koła będą miały taką samą głębokość gumy na oponach i brak jakichkolwiek wgłębień i nierówności. 

Opracowanie:

Car-Check Mateusz Muszyński

Tychy , Grabowa 9

Podziel się