Materiał Partnera Najczęstsze awarie w silnikach diesla Common Rail

Najczęstsze awarie w silnikach diesla Common Rail

O ile starsze silniki diesla uznawane były za niezawodne, to naprawa samochodów wyposażonych w jednostkę Common Rail może przyprawić o ból głowy. Niemal zawsze w układzie współpracujących podzespołów trafiał się taki, który wymagał specjalnej opieki, a pomimo tego miał tendencje do awarii. Poniżej przedstawiamy listę podzespołów silnika w technologii Common Rail, których usterki zdarzają się szczególnie często.

Układ zasilania silnika

Układ zasilania silnika to zespół elementów, które odpowiadają za dostarczanie do jednostki, w odpowiedniej dawce i stopniu rozpylenia, oleju napędowego. Układ Common Rail to zaawansowana technologia, która spełnia rygorystyczne normy emisji spalin. Niestety składa się ona z elementów, które również mogą ulec awarii. Zaliczamy do nich pompę wstępną oraz pompę wysokiego ciśnienia, a także listwę, wtryskiwacze i sterownik. Uszkodzenia pompy wstępnej są rzadkie, ale brzemienne w skutkach. Awaria pompy wtryskowej objawia się spadkiem osiągów oraz charakterystycznym szarpaniem silnika. Jej naprawa należy do najdroższych. Listwa oraz sterownik uważane są za bezawaryjne. Problemy z tymi układami zdarzają się niezwykle rzadko. Dużo więcej problemów sprawiają wtryskiwacze oraz pompa wysokiego ciśnienia. Awaria tych układów objawia się nierówną pracą silnika na wolnych obrotach. Uszkodzony układ zasilania powoduje spadek osiągów silnika, obniża kulturę pracy, a w skrajnych przypadkach powoduje unieruchomienie jednostki.

Turbosprężarka

Zadaniem układu doładowującego jest dostarczenie do silnika zwiększonej ilości powietrza celem wzbogacenia mieszanki powietrzno-paliwowej. Uszkodzenia tego elementu mogą obejmować zarówno część ciepłą (turbina) jak i zimną (sprężarka), a także sam rdzeń. Uszkodzenia mają najczęściej charakter mechaniczny. Są powodowane przez ciała obce. Elementem, o który należy szczególnie zadbać jest sterowanie łopatkami VGT. Bardzo groźne w skutkach mogą być uszkodzenia zaworów „westgate” oraz EGR. Mogą doprowadzić do zmiany parametrów pracy silnika, a nawet do rozerwania turbosprężarki.

„Dwumas”

Dwumasowe koło zamachowe odpowiada za przełożenie napędu z silnika na wał korbowy. Dodatkowo zmniejsza wibracje generowane przez pracujący silnik oraz niweluje przeciążenia, które działają na skrzynię i wał. Koło zamachowe, zmuszane do pracy na niskich obrotach lub gwałtownego ruszania może stracić swoją żywotność. „Uszkodzenie koła zamachowego objawia się nierówną pracą silnika po tuż po rozruchu.” – wyjaśnia specjalista z firmy Łapa – Car Service, która oferuje kompleksowy serwis i naprawę pojazdów.

DPF

Filtr cząstek stałych oczyszcza spaliny ze szkodliwej sadzy, którą następnie wypala. Brak dbałości o ten element może doprowadzić nawet do zatarcia silnika w wyniku dostania się paliwa do oleju. Podobnie dzieje się w przypadku, kiedy silnik otrzymuje informację od sterownika, że należy przeprowadzić czyszczenie DPF. Wtedy sterownik zwiększa dotrysk paliwa w suwie wydechu, aby wywołać zapłon paliwa poza komorą spalania.

Łańcuch i pasek

Łańcuch rozrządu odpowiada za przeniesienie energii silnika na pozostałe podzespoły. Nie należy się obawiać jego rozerwania, ale element ten może ulegać rozciąganiu. Powoduje to znaczne obniżenie precyzji jego działania. W przypadku paska dobrą praktyką jest jego wymiana co 50 tysięcy kilometrów. W przeciwnym wypadku może ulec zerwaniu, co prowadzi do bardzo poważnych konsekwencji włącznie ze zniszczeniem silnika.

Uszczelka pod głowicą

Niejako na deser pozostało omówienie głowicy oraz uszczelki pod głowicą. Nieprzypadkowo, ponieważ uszkodzenie głowicy i konieczność wymiany jest najdroższą z napraw, jakie możemy wykonać w silniku diesla. Zdobycie nowej części, która będzie dedykowana do danego silnika jest w praktyce niemożliwe. Jej zaprojektowanie i wykonanie przewyższa koszt wymiany całej jednostki napędowej. Nieco mniejszy kłopot jest w przypadku uszkodzenia uszczelki. Możemy ją wymienić na nową, ale konieczne będzie również planowanie głowicy, co wymaga zastosowania specjalistycznego sprzętu.

Nie da się ukryć, że naprawa samochodów z silnikiem diesla generuje ogrom pracy i jeszcze większe koszty. Dlatego warto dbać o swój samochód regularnie serwisując go w sprawdzonym warsztacie.

Opracowanie:

Podziel się