Materiał Partnera LPG czy benzyna - co wybrać?

LPG czy benzyna - co wybrać?

Instalacje gazowe w samochodach zyskały w Polsce sporą popularność w połowie lat 90-tych – od tamtej pory społeczeństwo kierowców jest dość mocno podzielone na zwolenników oraz zagorzałych przeciwników tego rozwiązania. Czy inwestowanie w gaz może się opłacić? Żeby się przekonać, porównamy go do najpowszechniej jeszcze stosowanego paliwa samochodowego, czyli benzyny.


Koszty jazdy

Głównym powodem, dla którego cześć kierowców decyduje się na montaż instalacji LPG w samochodzie jest chęć poczynienia oszczędności. A te są naprawdę spore, ponieważ średnia cena paliwa gazowego przez cały czas utrzymuje się na poziomie około 50% ceny benzyny. Jest to szczególnie dogodne dla kierowców, którzy rocznie przejeżdżają więcej, niż standardowe 15 tys. kilometrów. Przy takim zużyciu paliwa koszty wyposażenia samochodu w instalację LPG, czyli średnio 2-4 tysiące złotych może zwrócić się już po roku użytkowania. Tego, że jazda „na gazie” jest po prostu bardziej przyjazna dla naszej kieszeni nie zmienia nawet fakt, że gaz jest paliwem mniej wydajnym, instalacja wymaga corocznych dodatkowych przeglądów, a ponadto do rozruchu silnika i tak potrzebna jest benzyna – wciąż możemy na tym rozwiązaniu zaoszczędzić około 30-40% naszych normalnych kosztów.


Zasięg pojazdu

Istotną zaletą instalacji LPG, którą docenimy szczególnie podczas długich podróży, jest fakt, że dzięki niej znacząco zwiększymy zasięg naszego pojazdu. Powód jest prosty – nawet w samochodach z napędem gazowym to benzyna jest podstawowym paliwem, którego używamy do rozruchu silnika. Możemy jej także użyć w sytuacjach awaryjnych, np. kiedy zależy nam na szybkim przejechaniu większego dystansu bez postojów na tankowanie lub po prostu nie mamy możliwości zatankowania.


Emisja spalin

Powszechnie dyskutowanym problemem jest dziś zanieczyszczenie środowiska. Nie ulega wątpliwości, że częściowo problem ten wynika z emisji spalin samochodowych. Oczywiście, każdy samochód z silnikiem paliwowym wytwarza spaliny, jednak dowiedziono, że w przypadku silników zasilanych gazem spaliny te zawierają niemal trzykrotnie mniej szkodliwych związków chemicznych, niż spaliny z benzyny. Ta zaleta LPG powinna być szczególnie istotna dla mieszkańców dużych miast, gdzie ruch samochodowy jest najintensywniejszy, a niska dynamika jazdy (korki, częste skrzyżowania, ograniczenia prędkości etc.) sprzyja kumulowaniu się zanieczyszczeń.


Praca silnika

Skoro poruszyliśmy temat miast i specyfiki poruszania się po nich samochodem warto wspomnieć o tym, jaki jest wpływa paliwa na działanie jednostki paliwowe. Paliwo gazowe charakteryzuje się między innymi tym, że posiada wysoką liczbę oktanową, a przez to silnik nim zasilany pracuje płynniej, staje się bardziej elastyczny.

 - W miastach, gdzie co chwilę ruszamy, zatrzymujemy się, zmieniamy prędkość jest niezwykle ważne, by silnik zachował taką charakterystykę pracy – mówi przedstawiciel firmy Auto Gaz Śląsk - Ponadto gaz wtryskiwany do w formie lotnej do cylindrów silnika nie wypłukuje znajdujące się na nich ochronnego filtru olejowego – w ten sposób nie wpływa znacząco na żywotność silnika.

Podsumowując – jeśli dużo czasu spędzamy za kierownicą i zależy nam na dużej dynamice jazdy, gaz jest idealnym rozwiązaniem, nawet mimo tego, że instalacja do jego obsługi to koszt rzędu kilku tysięcy złotych. 

Podziel się