Artykuł sponsorowany Jakie symptomy świadczą o problemach z przekładnią kierowniczą?

Jakie symptomy świadczą o problemach z przekładnią kierowniczą?

Coś stuka w okolicach kół. Tak to się zwykle zaczyna. Problemy z przekładnią kierowniczą, zwanej maglownicą. To dzięki właśnie tej części w pojazdach mechanicznych możliwa jest zmiana kierunku jazdy. Wszelkie nieprawidłowości w przekładni mogą mieć istotny wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Zobaczmy, jak rozpoznać szykujące się problemy z przekładnią kierowniczą, jak im zaradzać, czy maglownicę można poddawać regeneracji?

Jak działa maglownica, czyli o przekładni kierowniczej

Zębatkowata przekładnia kierownicza, jak już wiemy, odpowiada za zmianę kierunku jazdy. Przenosi ona ruch z kierownicy na drążki kierownicze, a to z kolei doprowadza do skrętu kół w pożądanym kierunku. W przypadku samochodów osobowych założenia podczas procesów produkcyjnych, przez wielu producentów aut były bardzo obiecujące. Według założeń żywotność przekładni kierowniczej miała sięgać aż 400 tys. km. Pierwsze luzy, problemy z utrzymaniem toru jazdy miały być obserwowane dopiero po około 200 tys. km. Praktyka jednak pokazuje, że maglownica przy obecnym kiepskim stanie dróg, agresywnej jeździe rzadko „wytrzymuje” 100 tys. km. Bywają modele aut, kiedy regeneracja maglownicy wskazana jest już po ok. 70 tys. km. Dlatego najważniejszym, z punktu widzenia bezpieczeństwa własnego i innych użytkowników dróg, jest umiejętność oceny stanu przekładni kierowniczej i właściwym odczytywaniu objawów mogącym świadczyć o problemach z przekładnią.

Jakie objawy daje zużyta przekładnia kierownicza?

O tym, że maglownica nie działa prawidłowo, kierowca nie dowiaduje się z dnia na dzień. Istnieje kilka symptomów wskazujących na szykujące się problemy z przekładnią kierowniczą i zbliżający się czas jej regeneracji. W przypadku zaobserwowania, któregokolwiek z podanych niżej symptomów dobrze jest się skonsultować z punktem napraw przekładni kierowniczych, celem oceny rzeczywistego stanu maglownicy. Warto wiedzieć bowiem, że przekładnię kierowniczą nie zawsze trzeba poddawać regeneracji. Naprawa maglownicy czasem może ograniczyć się do precyzyjnego oczyszczenia elementów, przeszlifowania listwy, montażu nowych tulei czy też uszczelnień.

Objawami problemów z przekładnią kierowniczą może być:

  • stuki dochodzące z okolic kół podczas jazdy po nierównościach albo przy wykonywaniu manewrów,

  • wycieki płynu z przekładni kierowniczej,

  • problemy z utrzymaniem kierunku jazdy,

  • zbyt duży jałowy ruch kierownicy bez poruszania się kół auta, przyjmuje się, że nie powinien być on większy niż około 30-40 mm.

Czy naprawa poszczególnych elementów przekładni kierowniczej jest skuteczna? Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, że w każdym przypadku tak będzie. Największą skuteczność napraw gwarantuje regeneracja przekładni kierowniczej, gdyż pozwala to usunąć wszelkie przyczyny nieprawidłowości w maglownicy, oszczędzając niezniszczone elementy przed niepotrzebną wymianą. W przypadku regeneracji maglownicy zawsze poddaje się ją wielokrotnym próbom, testom sprawności, aby parametry regenerowanego produktu były maksymalnie zbliżone do nowego podzespołu.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas