Materiał Partnera Jaką rolę pełnią filtry powietrza w ciągnikach rolniczych?

Jaką rolę pełnią filtry powietrza w ciągnikach rolniczych?

Ciągnik to maszyna od której zależy wykonanie wielu prac w gospodarstwie rolnym. Jest drogim sprzętem, dlatego właściciele dbają, by służył latami. Awarie, nie mówiąc już o zakupie nowej maszyny, stanowią poważny problem finansowy dla wielu polskich rolników. Strategią, która się opłaca jeśli chodzi o konserwację ciągnika, jest regularne czyszczenie lub wymiana filtru powietrza.

Czy ciągnik jeździ „na powietrze”?

Oczywiście, że nie – aby ciągnik działał, potrzebuje paliwa. Jednak silnik spalinowy można uruchomić jedynie, gdy otrzyma porcję powietrza potrzebnego do rozruchu maszyny. Co bardzo istotne, docierające do silnika powietrze musi być czyste. Dlatego właśnie montuje się odpowiednie filtry.

W porze zasiewu czy żniw ciągniki pracują w tumanach pyłu (ziemia, piach, rośliny), który wzmaga się, szczególnie gdy prace wykonywane są podczas suszy. Jeżeli te zanieczyszczenia przedostaną się do silnika, zaczną rysować powierzchnię cylindrów i tłoków, doprowadzając ostatecznie do ich mechanicznego uszkodzenia. Co więcej, drobiny kurzu mogą przedostać się dalej i uszkodzić inne podzespoły maszyny, w efekcie doprowadzając do znacznego zmniejszenia jej wydajności, a ostatecznie do zniszczenia.

Nikt nie przeczy temu, że ciągnik jeździ na paliwo, a nie na powietrze. Może i szkoda, ale tak właśnie jest. Jednak filtry powietrza stanowią ważny element zabezpieczający długotrwałość pracy ciągnika – podkreśla przedstawiciel Przedsiębiorstwa Wielobranżowego AGRO-MET S.C., prowadzącego sprzedaż on-line. – Produkujemy części i akcesoria do maszyn rolniczych, wśród nich zróżnicowane filtry powietrza. Awarie spowodowane zanieczyszczonym powietrzem, to poważne sprawy. Aby jednak sprawić trochę uśmiechu i radości naszym najmłodszym klientom, produkujemy też zabawki: miniaturki maszyn rolniczych, figurki zwierząt gospodarskich: mali rolnicy uwielbiają się nimi bawić, przygotowując się na czas, gdy przesiądą się do większych maszyn.

Rodzaje filtrów powietrza w ciągnikach rolniczych

W ciągnikach rolniczych występują dwa rodzaje filtrów powietrza:

  • mokre,
  • suche.

Mokre filtry powietrza, występujące w starszych modelach maszyn, których rolnicy używają bardzo często. Filtry tego typu – mówiąc najprościej – mają formę walca z doczepioną misą. W pierwszej kolejności powietrze jest zasysane i poprzez ruch wirowy oczyszczane z większych drobin kurzu, piachu i pyłu. Następnie, powietrze przechodzi przez mgłę olejową, wytwarzaną z oleju dostarczanego do filtra. Ten olejowy prysznic oczyszcza powietrze z drobniejszych zanieczyszczeń. Czyste powietrze wędruje do komory spalania, a kropelki oleju z przechwyconymi zanieczyszczeniami – spadają do misy.

Suche filtry występują w nowszych modelach ciągników. Powietrze jest oczyszczane gdy przechodzi przez pory filtra, najpierw bardziej zewnętrzne, potem głębsze. W efekcie zanieczyszczenia osiadają na miejscu, a czyste powietrze idzie dalej pełnić swoją rolę. Filtr zrobiony jest z banalnie prostego materiału, a mianowicie z określonego gatunku papieru. Choć objętościowo jest niewielki, jednak faktycznie ma sporą powierzchnię, tyle że złożoną w harmonijkę. Obecnie papier bywa zastępowany materiałami sztucznymi i włókninami.

W jaki sposób zadbać o filtr?

Zarówno filtry mokre jak i suche można kupić i wymienić. Jest to operacja znacznie tańsza, niż reperowanie poważniejszych uszkodzeń wywołanych zanieczyszczeniami pochodzącymi z zabrudzonego powietrza.

Do pewnego momentu warto również czyścić filtry, szczególnie po wykonaniu prac w niekorzystnych warunkach, np. podczas suszy. Wnętrze mokrego filtra należy wyczyścić benzyną ekstrakcyjną lub bezołowiową, w ostateczności – olejem napędowym. Watro to zrobić, szczególnie jeżeli olej robi się gęsty od zanieczyszczeń i zmienia kolor z brązowego na czarny. Czyszczenie filtra suchego jest nieco prostsze – przedmuchuje się go sprężonym powietrzem, a obudowę przemywa wilgotną szmatką. Jeżeli jednak papier jest podarty lub dziurawy – filtr koniecznie należy wymienić.

Podziel się