Materiał Partnera Jak rozpoznać zużytą świecę żarową?

Jak rozpoznać zużytą świecę żarową?

Świeca żarowa to niezbędny element wykorzystywany w silnikach wysokoprężnych. Do ich zapłonu nie jest wymagana iskra, gdyż występuje on samoistnie. Żeby było to możliwe, konieczne jest stworzenie odpowiednich warunków. To właśnie świeca żarowa  sprawia, że temperatura podnosi się o kilkaset, a nawet kilka tysięcy stopni. Jak możesz rozpoznać objawy jej zużycia i zapobiec nagłej awarii?

Funkcje świecy żarowej

Świece żarowe w poszczególnych silnikach diesla mogą różnić się między sobą wymiarami i parametrami, nawet w obrębie jednego rodzaju silnika. Ze względu na fazy grzania, możemy wymienić takie jak:

  • Świece dwufazowe – działające tylko do momentu uruchomienia silnika. Wyłączają się od razu po rozpoczęciu pracy silnika, co jest regulowane przez jednostkę sterującą.
  • Świece trójfazowe – najczęściej stosowane w nowoczesnych silnikach diesla. Mogą grzać nie tylko przed uruchomieniem silnika, ale także w czasie jego pracy, a nawet podczas jazdy. Ułatwiają powrót do spalania, na przykład podczas zjazdu ze wzniesień.

Dzięki stworzeniu optymalnych warunków spalania, świece żarowe mają również wpływ na ograniczenie substancji toksycznych.

Awarie świecy w żarowej w nowoczesnych samochodach zdecydowanie nie są lubiane, nawet przez pasjonatów motoryzacji – a już w szczególności laików. Wynika to przede wszystkim z coraz trudniejszego dostępu do nich. Wymiana świecy żarowej w innowacyjnych silnikach jest bardziej skomplikowana niż kilkanaście lat temu. Z tego powodu warto korzystać z usług profesjonalistów, na przykład warsztatu samochodowego Sebastiana Żywca, który mieści się w Szczecinie.

Objawy zużycia świecy

Wykrycie objawów zużycia świecy żarowej jest trudne, dlatego awaria może pojawić się wtedy, kiedy najmniej się jej spodziewamy. Zużyta świeca początkowo będzie powodowała dymienie oraz bardziej gwałtowną pracę na jałowym biegu, dlatego trzeba być czujnym i nie bagatelizować tego typu problemów, choć z pozoru mogą wydawać się niegroźne. Stan świecy warto sprawdzać co 60-80 tysięcy kilometrów. W przypadku poważnych uszkodzeń w jej obrębie nie pozostanie to obojętne w stosunku do innych podzespołów. W pierwszej kolejności zniszczone zostaną tłoki oraz cylindry, co zmusi nas do remontu silnika. Uszkodzenia świecy mogą mieć negatywny wpływ na stan akumulatora i rozrusznika.

Najczęstsze objawy zużycia świecy żarowej:

  • mocne wibracje jednostki napędowej;
  • szarpanie podczas rozpędzania;
  • wyraźny spadek mocy;
  • wyższe zużycie paliwa.

I choć niektóre objawy występują podczas porannego odpalania i w ciągu dnia ustępują, nie wolno zwlekać z wymianą świecy.

Opracowanie:

Sebastian Żywiec.Warsztat samochodowy,naprawy aut.Serwis samochodów.

Szczecin , inż. Hryniewieckiego 1

  • tel. 602 617 461

Podziel się