Artykuł sponsorowany Czym się różnią przewody hamulcowe twarde od elastycznych?

Czym się różnią przewody hamulcowe twarde od elastycznych?

Jednym z najważniejszych elementów układu hamulcowego są przewody hamulcowe. W układzie można spotkać ich dwa rodzaje: sztywne i elastyczne. Odpowiadają za łączenie poszczególnych elementów systemu w jedną całość, która będzie działać spójnie. Przewody mogą być zbudowane z odpornego na korozję metalu lub odpornej na płyn hamulcowy gumy, a oba rodzaje mają inne funkcje i zastosowania. Za co odpowiadają przewody hamulcowe twarde i elastyczne i czym różnią się od siebie?

Czym charakteryzują się przewody hamulcowe twarde?

Przewody hamulcowe twarde są wykonane z odpornego na korozję metalu. Przykładowo mogą być zbudowane z mosiądzu, miedzi lub w tańszej wersji, czyli ze stali ocynkowanej.

Mają za zadanie rozprowadzać czynnik hydrauliczny w postaci płynu hamulcowego z pompy hamulcowej w stronę przewodów elastycznych i elementów wykonawczych systemu hamulcowego, czyli do cylinderków hamulcowych lub zacisków.

Zdaniem pracownika z firmy MIREX produkującej węże i przewody: Przewody hamulcowe twarde charakteryzują się dużą wytrzymałością na uszkodzenia. Nawet w przypadku, gdy samochód brał udział w kolizji lub wypadku, prawdopodobieństwo ich uszkodzenia jest znikome. Na wszelki wypadek warto je jednak sprawdzić.

Tego typu przewody występują w dwóch odmianach. Niektóre są przeznaczone do konkretnego modelu i dopasowują się szczególnie do wybranego pojazdu. Pozostałe z nich to przewody na wymiar. Aby dopasować je do samochodu, wymagają odpowiedniego przygotowania i dogięcia.

Czym różnią się przewody hamulcowe elastyczne od twardych?

 Przewody hamulcowe elastyczne są zbudowane z odpornej na płyn hamulcowy gumy. Materiał ten jest wzmocniony na zewnątrz i wewnątrz plecionką z tkaniny i oplotem metalowym.

Przewody elastyczne znajdują się przy kołach i odpowiadają za łączenie przewodów sztywnych z elementami ruchomymi, takimi jak zaciski i cylinderki na odcinku pomiędzy podwoziem auta i jego kołami. Wspomagają także skręcanie przednich kół oraz poruszanie się pozostałych za sprawą działania zawieszenia.

Elastyczne przewody hamulcowe charakteryzują się dość dużą wytrzymałością na uszkodzenia, jednak po dłuższym okresie eksploatacji zużywają się. Najczęściej ulegają zniszczeniu w samochodach sportowych, autach terenowych podczas jazdy w terenie i po drogach szutrowych.

 Awarie przewodów hamulcowych

Uszkodzenie elastycznych przewodów łatwo jest zauważyć. Najczęściej pojawiają się na nich wycieki płynu hamulcowego, pęknięcia lub inne uszkodzenia. Zniszczenie tych elementów bezpośrednio wpływa na mniejszą lub całkowitą skuteczność hamowania.

W przewodach mogą się także tworzyć mikrootwory, które powodują, że płyn hamulcowy zaczyna chłonąć wodę, przez co zmniejsza się jego temperatura wrzenia. Podczas hamowania płyn może się więc zagotować, a hamowanie nie będzie skuteczne.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas

Newsletter