Materiał Partnera Co może spowodować awarię akumulatora w samochodzie?

Co może spowodować awarię akumulatora w samochodzie?

Jednym z bardziej rozpowszechnionych mitów na temat akumulatorów samochodowych jest ten o ich większej awaryjności w niskich temperaturach. Faktycznie, akumulator może odmówić posłuszeństwa podczas silnych mrozów, w rzeczywistości jednak największa ilość usterek tego urządzenia pojawia się właśnie w okresie wiosenno-letnim. Co może być ich przyczyną i jak unikać takich sytuacji?

Kiedy akumulator się poci

„Poceniem się” nazywamy sytuację, kiedy góra lub boki akumulatora pokrywają się warstwą wilgoci. Możemy to zaobserwować szczególnie dobrze, kiedy samochód od dłuższego czasu nie jest użytkowany – poznamy wtedy, że akumulator jest nieszczelny.

Szczególnie często akumulatory pocą się w autach parkowanych na zewnątrz i narażonych przez to zmiany zewnętrznej temperatury w okresie wiosenno-letnim – mówi przedstawiciel firmy SabatW czasie dnia, kiedy temperatura jest wysoka i komora silnika nagrzewa się, dochodzi do parowania elektrolitu. Nocą temperatura spada, para wodna ulega wtedy skropleniu i osiada na akumulatorze.

Pocący się akumulator to problem, którego nie należy lekceważyć. Parowanie wody z elektrolitu oznacza bowiem jego ubytek i osłabienie sprawności akumulatora. Może również prowadzić do korodowania płyt dodatnich znajdujących się wewnątrz akumulatora. Uszkodzony w ten sposób akumulator należy wymienić.

Nieużywany akumulator – wyjąć czy zostawić?

Zapewne wielu kierowców zdziwiło się, kiedy po kilku miesiącach braku jazdy wsiedli do auta i zorientowali się, że nie mogą odpalić silnika. W końcu zostawili akumulator w pełni naładowany, co się w takim razie stało? Osoby takie zapominają, że silnik nie jest jedynym odbiornikiem energii z akumulatora – prądu potrzebuje również alarm czy sterowniki samochodowe. Akumulator ładuje się z kolei kiedy silnik jest na chodzie – jeśli nie uruchomimy go przez dłuższy czas, bateria w samochodzie w końcu ulegnie rozładowaniu. Jeśli korzystamy z samochodu rzadko, powinniśmy pamiętać o kontrolnym uruchomieniu go, żeby podładować akumulator. Możemy również wymontować akumulator z silnika – wtedy nie będzie on rozładowywane przez odbiorniki w samochodzie. Należy jednak pamiętać o zachowaniu prawidłowej kolejności czynności demontażu i odpowiednim przechowaniu baterii.

Nieprawidłowe parametry akumulatora

Aby akumulator był w pełni sprawny, elektrolit w nim zawarty powinien posiadać odpowiednią gęstość – możemy ją zbadać przy pomocy specjalnego testera. W akumulatorach obsługowych elektrolit możemy w razie potrzeby uzupełnić dolewając do niego wody destylowanej. Warto również nabyć testem służący do pomiaru napięcia – po umieszczeniu w gnieździe zapalniczki informuje on nas o parametrach pracy akumulatora.

Podziel się