Artykuł sponsorowany Charakterystyka silników zaburtowych na gaz

Charakterystyka silników zaburtowych na gaz

Decyzja o zasilaniu silników jednostek pływających gazem najczęściej spowodowana jest względami ekonomicznymi oraz chęcią ograniczenia emisji szkodliwych składników spalin. Tego rodzaju zasilanie możliwe jest dzięki silnikom zaburtowym na gaz, które mają wiele zalet. Warto poznać podstawowe informacje na ich temat.

Skąd wzięły się silniki zaburtowe

Kilka lat temu na rynku silników żeglarskich pojawił się nowy produkt, a mianowicie silniki zaburtowe na gaz. W dziedzinie ich produkcji pionierem była firma Lehr.

Pomysł napędu na propan-butan zrodził się w czasie długich, zimnych nocy na statku badawczym Sea Surveyor stacjonującym na Morzu Północnym. Na początku idea dotyczyła konwersji zasilania silników z tradycyjnego paliwa na paliwo ekologiczne typu propan-butan. Jako, że tego rodzaju paliwo wykorzystywane było już eksperymentalnie do zasilania niewielkich silników, kapitan statku Bernardo Jorge (prezes i założyciel firmy LEHR) zdecydował  o wprowadzeniu takiego rozwiązania do silników przyczepnych jako bezpieczniejszego i bardziej wydajnego od tradycyjnej metody zasilania. Decyzja ta była wstępem do rozpoczęcia prac nad nowym typem silników, a jej efektem są zaburtowe silniki na gaz.

Cechy silników zaburtowych

- Silniki zaburtowe na gaz zasilane są gazem butlowym LPG. Znaleźć można modele o mocy od 2,5 do 15 koni mechanicznych. Silniki te, w zależności od modelu i ilości obrotów na minutę, spalają od 0,4 do 3,78 i więcej litrów na godzinę, toteż butla LPG o wadze 10 kg wystarcza zwykle na 10 do 40 h rejsu tłumaczy nasz rozmówca reprezentujący firmę TAURUS.

Silniki zaburtowe mają swoje zalety, do których zaliczyć należy:

  • moc – oktanowa liczba propanu wynosi 110 (benzyny tylko 95),
  • elastyczność – daje możliwość zasilania wielu urządzeń za pomocą jednego rodzaju paliwa,
  • ekologiczność – nie emitują oparów paliwa, a gaz LPG nie powoduje skażeń środowiska wodnego,
  • łatwość rozruchu – nie występuje w nich ssanie, nie mają pompy paliwa, ani nagaru w gaźniku (łatwiej konserwuje się je w ziemie),
  • ekonomiczność – LPG kosztuje mniej, niż benzyna, a utrzymanie silnika jest tańsze.

Warto wspomnieć, że istnieją różne możliwości zasilania silników zaburtowych na gaz, w tym kartusze turystyczne i stalowe butle gazowe. Ponadto, w przypadku tego typu silników nie występuje zagrożenie wyciekiem paliwa , ani problem obecności etanolu w paliwie.

 

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas

Newsletter