Merch - naszywki, czapki, torby z logiem Twojego zespołu muzycznego
Moda i stylSłówko „merch” powstało w wyniku skrócenia angielskiego wyrazu „merchandise” oznaczającego towar lub ofertę. Odnosi się ono jednak do specyficznej grupy produktów, a mianowicie do różnego typu gadżetów dla fanów muzyki. Przypinki, koszulki, naszywki i inne przedmioty są ważnym elementem ich identyfikacji, a także – podobnie jak logotypy znanych firm – budowania świadomości marki, jaką jest zespół czy wykonawca.
Niektórzy traktują „merch” jako dodatkowe (obok biletów na koncerty i sprzedawanych płyt) źródło przychodu, dzięki któremu zespół może funkcjonować i zapoznawać ze swoją twórczością coraz szersze kręgi słuchaczy danej odmiany muzyki. Nawet jeśli jednak najważniejsza dla Ciebie jest muzyka, a na jej komercjalizację patrzysz niechętnie, istnieje sporo powodów, dla których warto umożliwić fanom zakup gadżetów z logiem Twojego zespołu (no i oczywiście nikt nie broni rozdawania ich za darmo podczas koncertów).
Fanowska potrzeba
Oni tego naprawdę potrzebują. Jeśli są zagorzałymi wielbicielami Waszych melodii i tekstów, chcą móc to wyrazić na wszelkie możliwe sposoby. Nie tylko ucząc się tych ostatnich na pamięć, aby głośno śpiewać wraz z Wami na koncertach, ale też wyrażając swój podziw dla twórców poruszającej ich muzyki poprzez dumne obnoszenie emblematów danego zespołu.
Dzięki temu identyfikują się w pewien sposób nie tylko z nim, ale również z innymi jego fanami. Dzięki umieszczeniu w widocznym miejscu naszywki z logiem ulubionego wykonawcy mogą się dać im łatwo rozpoznać i rozpocząć konwersację na wspólny temat. Ta zaś może stać się początkiem wartościowej znajomości. Merch jest dla wielbicieli muzyki tym, czym szaliki dla kibiców sportowych i znaki na ciele dla plemion pierwotnych. Potrzeba tego typu identyfikacji tkwi głęboko w każdym człowieku niemal od początku jego istnienia jako gatunku.
Umożliwiając swoim fanom zaopatrzenie się w gadżety wyrażające istnienie więzi emocjonalnej z Twoim zespołem, pokazujesz, jak bardzo są dla Ciebie ważni. A przecież są, prawda? Nie musisz od razu uruchamiać wielkiej produkcji i projektować linii odzieży. Na początek wystarczą chociażby naszywki, które każdy będzie mógł umieścić w wybranym przez siebie miejscu, na przykład na kurtce, czapce czy torbie.
Jak się do tego zabrać?
Jeśli masz już przygotowany plik graficzny z logiem zespołu (albo jego nazwą wyrażoną czytelną czcionką), wystarczy przesłać go w odpowiedniej rozdzielczości do firmy, która zajmuje się wyrobem takich naszywek. Oprócz tego trzeba określić wielkość, jaką ma osiągnąć emblemat, a także sposób wykonania gadżetu. Może to być haft komputerowy lub na przykład druk metodą sitodruku. Niektóre firmy, jak chociażby Imar ze Złotoryi, mają oprócz tego w ofercie także tworzone techniką mikrowtrysku elastomery, zwane popularnie „żelkami”. Jeśli jednak zdecydujesz się na druk albo haft, pozostaje jeszcze decyzja dotycząca podłoża – do wyboru są folie odblaskowe i przezroczyste, siatki, materiały skóropodobne, a także rozmaite kombinacje. Na koniec trzeba tylko określić ilość docelową naszywek i… wyobrazić sobie to szczególne uczucie na widok fana noszącego logo Twojego zespołu na ubraniu.