Cukiernia – pomysł na własny biznes?
GastronomiaProwadzenie cukierni to biznes, który od razu kojarzy się przede wszystkim z przedsiębiorstwem rodzinnym. Dzisiaj, połączenie produkcji słodkości z ich sprzedażą nie wymaga ani ukończenia kursów, ani specjalistycznych szkół. Wystarczy mieć głowę do interesów i lubić słodycze. Jednak sam pomysł, chęci, a nawet świetne własne receptury mogą okazać się niewystarczające, by osiągnąć sukces w tej branży, to znaczy nie tylko otworzyć, ale utrzymać i rozwijać ten słodki biznes. Co zrobić by cukierniczy biznes przetrwał?
Naturalne smaki i cukiernio-kawiarnia
Od dłuższego już czasu, ogólnoeuropejski trend w branży opiera się na łączeniu produkcji, sprzedaży i usług w jednym lokalu. Większość cukierni posiada już większą lub mniejszą część kawiarnianą zaopatrywaną we własne, tradycyjne wypieki. Od dawna wiadomo, że tradycyjna receptura jest największym majątkiem firmy w tym biznesie i zawsze wygra z masową produkcją z fabryk i zmechanizowanych linii produkcyjnych, gdzie wyrób pozbawia się indywidualnego charakteru i smaku, a receptury oparte są na sztucznych komponentach zapewniających długoterminową trwałość i odpowiedni smak. Warto więc pamiętać, że prowadzenie cukierni to biznes, który wymaga tradycyjnej receptury, naturalnych smaków oraz połączenia z kawiarnią.
Na co zatem zwrócić szczególną uwagę?
Po pierwsze – lokalizacja
To nie duże miasta i wielkie centra handlowe, gdzie królują hipermarkety z masową i tanią produkcją, a życiem potencjalnych klientów rządzi pośpiech i taśmowe robienie zakupów na weekend. Małe miasteczko, osiedle mieszkaniowe i szlak spacerowy mieszkańców to właściwe tereny, gdzie z powodzeniem rozwinie się słodki biznes.
Po drugie – załoga
To od umiejętności, wiedzy i chęci do pracy tych ludzi zależy, co firma będzie wypiekać, jakiej jakości i jak wypieki będzie sprzedawać. Jakość wyrobów i jakość obsługi w tym biznesie jest kluczem do sukcesu. Na tym nie wolno oszczędzać.
Po trzecie – profesjonalny biznesplan
Bez profesjonalisty ze znajomością tej właśnie branży lub pomocy osoby doświadczonej w prowadzeniu słodkiego biznesu nie ma szans na skonstruowanie realnego i prawdziwego, a nie opartego na zasłyszanych opiniach, ocenach i informacjach - biznesplanu. Każda pomyłka na tym etapie może skutkować katastrofą finansową i to jeszcze zanim naprawdę cukiernia zacznie działać.
Po czwarte – lokal i plan jego rozbudowy w przyszłości
Prowadzenie cukierni we właściwej lokalizacji w większości przypadków decyduje o jej sukcesie lub porażce, ale także możliwości rozbudowy bazy lokalowej , która już zdobyła swe miejsce na mapie zakupów lokalnej społeczności. Lokal bez możliwości rozbudowy, chociażby w dalszej przyszłości, nie rokuje nadziei na rozwój, a co za tym idzie na utrzymanie się na rynku i długofalowy sukces.