
Z czego składa się szlaban? Wprowadzenie do świata automatycznych systemów kontroli dostępu z pracownikiem firmy Telima Sp. z o.o.
Budowa i remontW dzisiejszych czasach, kiedy bezpieczeństwo i kontrola dostępu do różnych obiektów stały się priorytetem, coraz częściej spotykamy się z automatycznymi systemami kontroli dostępu, takimi jak szlabany. Szlabany to urządzenia służące do kontroli ruchu pojazdów oraz osób w miejscach, gdzie wymagane jest ograniczenie dostępu. Razem z pracownikiem firmy Telima Sp. z o.o. przyjrzymy się bliżej temu, z czego składają się szlabany oraz jak działają.
Budowa szlabanu - podstawowe elementy
Szlaban to urządzenie składające się z kilku kluczowych elementów, które współpracują ze sobą, aby umożliwić sprawne funkcjonowanie systemu kontroli dostępu.
Korpus szlabanu to solidna konstrukcja wykonana zwykle z metalu, która stanowi podstawę całego urządzenia. Wewnątrz korpusu znajdują się wszystkie niezbędne mechanizmy oraz elektronika odpowiedzialna za sterowanie pracą szlabanu. Korpus chroni również te elementy przed działaniem czynników atmosferycznych oraz uszkodzeniami mechanicznymi.
Słup nośny to część szlabanu elektromechanicznego, na której zamocowana jest rama z przegrodą. Słup nośny wykonany jest zwykle z metalu, co zapewnia stabilność i wytrzymałość konstrukcji. Wysokość słupa nośnego może być różna w zależności od wymagań danego miejsca oraz rodzaju szlabanu.
Rama z przegrodą to kluczowy element szlabanu, który umożliwia kontrolowanie dostępu do danego terenu. Przegroda może mieć różne długości oraz kształty, a jej podstawowym zadaniem jest blokowanie ruchu pojazdów lub osób, które nie mają uprawnień do wjazdu na dany obszar. Przegroda podnosi się i opuszcza za pomocą mechanizmu napędowego, który jest sterowany przez elektronikę umieszczoną w korpusie szlabanu.
Mechanizm napędowy to układ odpowiedzialny za poruszanie przegrodą. W zależności od rodzaju szlabanu oraz wymagań dotyczących szybkości otwierania i zamykania mechanizm napędowy może być oparty na silnikach elektrycznych, hydraulicznych lub pneumatycznych. Mechanizm napędowy współpracuje z elektroniką sterującą, która odbiera sygnały z czujników oraz systemów identyfikacji pojazdów lub osób.
Elektronika, czujniki i zasilanie
Elektronika sterująca to układ, który odbiera sygnały z różnych czujników oraz systemów identyfikacji i na ich podstawie steruje pracą mechanizmu napędowego. Elektronika sterująca może być oparta na mikrokontrolerach lub specjalistycznych układach scalonych, które zapewniają precyzyjne i niezawodne działanie całego systemu.
W szlabanach stosuje się różnego rodzaju czujniki oraz systemy identyfikacji, które umożliwiają wykrycie pojazdu lub osoby oraz sprawdzenie, czy mają uprawnienia do wjazdu na dany teren. Do najpopularniejszych rozwiązań stosowanych przy produkcji szlabanów, przez firmy takie jak Telima Sp. z o.o., należą karty magnetyczne, czytniki RFID, kody QR, rozpoznawanie tablic rejestracyjnych oraz biometryczne systemy identyfikacji.
Szlabany są zasilane przewodowo z sieci elektrycznej, co zapewnia ciągłą i stabilną pracę urządzenia. W przypadku awarii zasilania, niektóre modele szlabanów mogą być wyposażone w awaryjne zasilanie bateryjne.