Artykuł sponsorowany Jakie są zasady oznakowania miejsca robót drogowych?

Jakie są zasady oznakowania miejsca robót drogowych?

Roboty drogowe to koszmar kierowców. Korki, nieprzewidywalne opóźnienia, brak możliwości zjazdu ani zawrotki i niekończące się nerwy, niebezpieczne sytuacje i zatory. Coraz częściej stają się niezbędne ze względu na duże zniszczenia nawierzchni spowodowane warunkami atmosferycznymi, czy przeciążeniem materiału. Miejsca robót muszą być odpowiednio oznakowane. Jakie są zasady oznakowania miejsc, w których są przeprowadzane roboty? Zapraszam do lektury.

Nie ma nic, co bardziej strzępi nerwy kierowcom, niż nieprzewidziane opóźnienia w trasie. Roboty drogowe to miejsca szczególnie niebezpieczne, często kierowcy stoją przez nie długo w korkach i stresując się, nie mając możliwości zjechania z trasy i odpoczynku, są narażeni na niebezpieczne sytuacje. Planowaniem czasowej organizacji ruchu zajmuje się profesjonalnie firma Zodsor2 Zakład oznakowania drogowego.

 

Okazuje się że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wymaga konkretnego oznakowania miejsc robót drogowych. Jakie są wytyczne? Są trzy grupy przepisów, mówiących o oznaczeniach remontowanych miejsc- oznakowanie poziome, oznakowanie poziome i oznakowanie pojazdów, wykonujących roboty. Sprawdźmy jakie to przepisy.

Wymagania dotyczące oznakowania pionowego w organizacji czasowej

Przepisy przede wszystkim zwracają uwagę na jakość oznaczeń. Nie może ona być niższa niż istniejąca. Łatwo wtedy byłoby nie zwrócić uwagi na znak. Mimo ograniczeń prędkości, które zwykle obowiązuje czasowo w miejscu remontu lub budowy, znaki powinny być dobrze widoczne.

 Znaki pionowe, jeśli zastosowana jest czasowa organizacja ruchu, muszą być więc z kategorii D – dużej. Jeśli remont ma miejsce na autostradzie, wtedy używa się znaków z kategorii wielkie – W.

Oczywiście, także widoczność znaków w nocy musi być wystarczająca. Szczególnie trudno jedzie się po remontowanych odcinkach ze zmienioną organizacją ruchu po zmierzchu. Jest to więc niezmiernie istotne, aby te oznakowania były jak najlepsze. Przewiduje się, że lica znaków drogowych  do oznakowania robót drogowych muszą posiadać parametry folii odblaskowej typu 2. Jeśli remont jest na autostradzie A-4 ich jakość musi być jeszcze lepsza. Oczywiście, jeśli istniejące znaki są chwilowo nieaktualne, użyte materiały osłaniające znak nie mogą go zniszczyć. 

Wymagania dotyczące oznakowania poziomego w organizacji czasowej

Jeśli chodzi o oznakowanie poziome, nie ma zbyt wielu wytycznych. Ważne jest to, żeby wszelkie zmiany były naniesione zgodnie z literą obowiązującego prawa. Nie można stosować oznakowania na warstwie łatwo ścieralnej. Oznakowanie poziome powinno być wykonane z taśmy przyklejanej na nawierzchnię. Dzięki temu będzie możliwe całkowite ich usunięcie po zakończeniu wszelkich robót, a także zmiany ich położenia w przypadku takiej konieczności.

Wymagania dotyczące oznakowania pojazdów wykonujących roboty

Nie każdy wie, że pojazdy mają konkretne oznakowanie-  tablice zamykające U-26a. Samochód musi być także wyposażony w lampy ostrzegawcze w formie strzałki oraz w lampy wysyłające światło błyskowe żółte. Przepisy dokładnie opisują parametry żarówek, w które wyposażone są lampy ostrzegawcze i częstotliwość błysku tych lamp.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas