Artykuł sponsorowany Jak wygląda system oświetleniowy kabiny lakierniczej?

Jak wygląda system oświetleniowy kabiny lakierniczej?

Właściwe dopasowanie oświetlenia wpływa na percepcję kolorów. Jedną z grup zawodowych, dla których prawidłowy odbiór barw jest niezbędny, są lakiernicy. Odpowiedni system oświetleniowy kabiny lakierniczej pozwala uniknąć błędów zarówno przy doborze odcieni lakieru, jak i samej fazie jego aplikacji. Dobre lampy niwelują ryzyko niedoróbek, dzięki czemu finalne efekty pracy są zawsze na satysfakcjonującym poziomie.

Ekonomiczne oświetlenie w kabinie lakierniczej

Kabiny lakiernicze potrzebują jak największej ilości światła z mocnych źródeł. Jako że w grę wchodzą też koszty, dobrym rozwiązaniem jest wybór świetlówek LED. Gwarantują one stałą barwę i natężenie światła przez ponad 50000 godzin. Żywotność oświetlenia jarzeniowego oscyluje natomiast na poziomie pięciokrotnie niższym, a ich praca często jest zakłócana.

W fazie lakierowania powstaje niebezpieczna mieszanka pyłów. Aby nie przedostały się one do wnętrza lampy, w kabinach lakierniczych instalowane jest oświetlenie z hermetyczną oprawą.

Lampy hermetyczne zazwyczaj posiadają już wbudowane fabrycznie źródło światła, którego nie można wymieniać. Mówimy wtedy o tzw. lampach integrowanych. Zapewniają one lepsze chłodzenie, rozpraszają światło pod lepszym kątem i równomiernie oświetlają powierzchnie, co szczególnie ułatwia pracę lakiernikom. Działają ponadto znacznie dłużej niż lampy z wymiennymi diodami.

System oświetleniowy stanowi istotny element lakierni. Dlatego też konieczny jest jego regularny przegląd. Profesjonalną kontrolę kabin lakierniczych, również pod kątem oświetlenia zapewnia Redlamp Andrzej Augustyniak.

Optymalny wybór miejsca oświetlenia

Kabiny lakiernicze pozbawione są dostępu do światła dziennego. Aby istniała możliwość łatwego rozpoznawania i porównania barw, należy odpowiednio rozmieścić lampy. Tylko dopasowana konstrukcja oświetlenia wyeliminuje problem z rzucaniem cienia na lakierowaną powierzchnię.

Lampy zazwyczaj instaluje się na styku ścian kabiny z sufitem, nazywanym również plenum filtracyjnym. Zapewnia to duże natężenie światła w strefie roboczej z wykorzystaniem małej liczby świetlówek. Takie rozwiązanie nie jest jednak pozbawione wad. Wysoko umieszczone lampy sprawiają problemy z doświetleniem części podprogowych lakierowanych obiektów. Sprzyja ponadto powstawaniu zawirowań powietrza, jeśli układ nawiewny kabiny nie posiada wyciągu.

Dobre warunki oświetleniowe można również uzyskać, stosując dwa rzędy lamp na panelach ściennych. Wykorzystanie większej ilości opraw to jednak większy wydatek. Rośnie bowiem zużycie energii elektrycznej.

Lakiernie często stosują więc rozwiązanie pośrednie. Montują lampy w skosach na górze, a także w narożnikach kabiny przy podłodze. Taki zabieg gwarantuje dobre oświetlenie całego auta bez przekłamywania w odcieniach kolorów.

Parametry światła w kabinie lakierniczej

Wszystkie prace wymagające skupienia się na szczegółach wymagają odpowiedniej jasności. Oświetlenie w kabinie lakierniczej powinno jak najlepiej imitować światło dzienne, zarówno pod względem natężenia, jak i barwy. Optymalne warunki do pracy lakiernika powstają dopiero przy natężeniu minimum 1000 lx. Dlatego też niezbędna jest dostateczna ilość punktów świetlnych. Sprawne lakierowanie wymaga ponadto od lamp właściwej temperatury barwowej i dobrego współczynniku oddania barw. Przed ich montażem lepiej dokładnie zapoznać się z ich parametrami. Jeśli nie spełniają warunków, poprawna aplikacja lakieru może stać się kłopotliwa.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas