Materiał Partnera
Czym kierować się podczas zakupu nowej lub używanej łodzi?

Czym kierować się podczas zakupu nowej lub używanej łodzi?

Zakup łodzi to wydatek, który od wielu amatorów pływania wymaga prawdziwych wyrzeczeń. Podobnie jak w przypadku samochodu, przed podpisaniem umowy kupna-sprzedaży warto sprawdzić niektóre elementy i zdecydować, czy ewentualny koszt doposażenia, naprawy lub wymiany części będzie wystarczająco opłacalny. Oto kilka cennych wskazówek wyjaśniających, jak podejść do inspekcji kupowanego modelu.

Rodzaje łódek

Łódki stanowią szeroką gamę produktów: począwszy od tych najprostszych, wyposażonych w wiosła, a skończywszy na luksusowych, bogato oprzyrządowanych jachtach. Ta różnorodność to problem, jaki trzeba rozwiązać podczas wybierania modelu dla siebie. Wiele zależy od tego, po jakim akwenie będziemy pływać, ile mamy w tym doświadczenia
i kto będzie nam towarzyszył. Przykładowo do łowienia ryb czy pływania rekreacyjnego
z dziećmi wystarczy łódka z drewna lub tworzywa z parą wioseł. Do przewożenia turystów na drugi brzeg jeziora przyda się łódź motorowa.

Przykładowo, jednostki pływające dla osób prywatnych można podzielić na:

  • łodzie wiosłowe,
  • łodzie motorowe,
  • jachty żaglowe.

To klasyfikacja bardzo ogólna, bowiem jedynie w klasie łodzi wiosłowych można wyróżnić modele z drewna, z tworzyw sztucznych, kajaki, łodzie wędkarskie, pontony, łodzie z kabiną itp. Jeszcze więcej modeli można znaleźć w klasie jachtów.

Jednostki pływające w każdej z wymienionych klas różnią się też parametrami. Tradycyjne drewniane łódki do pływania rekreacyjnego mogą mieć zarówno długość 280 cm, jak i 500 cm. Są one przystosowane do przewożenia 2, 3, 4 i więcej osób. Niektóre modele posiadają dodatkowe usprawnienia, jak np. specjalne komory powietrzne, dzięki którym łódka jest niezatapialna.

Model odpowiedni do naszych potrzeb

Podstawowym zaleceniem, z jakim warto się zmierzyć podczas zakupu każdego drogiego przedmiotu, jest jego dostosowanie do potrzeb. Nie ma znaczenia, czy jest to dom mieszkalny, samochód, działka rekreacyjna czy łódź – nawet przy nadmiarze gotówki kupowanie „na wyrost” to zazwyczaj więcej problemów niż korzyści. Duże łodzie stanowią spory wydatek, są trudniejsze w eksploatacji i wymagają zatrudnienia dodatkowych pomocników, aby można było nimi pływać. Droższe są też remonty i konserwacje, a po sezonie pojawia się problem z ich przechowywaniem.

Ważnym pytaniem, na które trzeba sobie odpowiedzieć przed zakupem jest to, do jakich celów jednostka będzie wykorzystywana. Jeśli w planach mamy wakacyjne żeglowanie dla relaksu, potrzebny będzie nieco inny model niż w przypadku wędkowania. To drugie wymaga nie tylko odpowiednich schowków na sprzęt wędkarski, ale również wygodnej ławeczki do siedzenia dla wędkarza oraz wioseł uzbrojonych w okucia nierdzewne. Jeśli łódź jest używana, a stan metalowych detali pozostawia wiele do życzenia, nie przekreśla to decyzji
o zakupie. W takiej sytuacji zazwyczaj sprzedający obniża cenę, dzięki czemu można dokonać wymiany okuć bez strat finansowych, korzystając np. z oferty firmy Rzodkiewicz Wiesław. Zakład ślusarski. Nowe okucia ze stali nierdzewnej z pewnością przetrwają kilka kolejnych sezonów.

Stalowy osprzęt znajduje się na każdym rodzaju jednostki pływającej – mówi Wiesław Rzodkiewicz, właściciel zakładu ślusarskiego, który produkuje okucia do łódek. – Nawet niewielkie łódki wędkarskie i turystyczne, przeznaczone dla dwóch pasażerów, wyposażone są w relingi i stalowe uchwyty wioseł, które muszą zdawać egzamin w trudnych warunkach na wodzie. W naszym zakładzie do ich produkcji wykorzystujemy wyłącznie kwasoodporną stal nierdzewną, dzięki czemu są wytrzymałe i służą przez długie lata.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie łodzi używanych – stan kadłuba

Marzenia o własnej łódce zwłaszcza, jeśli posiadamy działkę rekreacyjną nad jeziorem, nie zawsze mogą być realizowane poprzez zakup nowego produktu. Bardzo często pasjonaci pływania lub wędkowania decydują się na kupno modelu używanego, który – podobnie jak samochód – może być w doskonałym stanie lub w bardzo kiepskiej formie. Najważniejsze dla nas podczas przeglądu takiego modelu jest określenie jakości stanu technicznego korpusu łodzi. Nie powinien on mieć żadnych przecieków i przetarć, a najlepiej, jeśli wyraźnie widać na nim ślady dbałości i systematycznej konserwacji.

Jeśli model był malowany, warto też zainteresować się, jakiej użyto do tego farby. Preparaty poliuretanowe znacznie skuteczniej zabezpieczają powierzchnię od innych rodzajów środków malarskich. Dużym atutem może też być wykorzystanie farby antyporostowej, która ochroni kadłub przed rozwojem roślin wodnych.

Okucia i wyposażenie dodatkowe

Drugim istotnym elementem są okucia łodzi. Ich stan zazwyczaj zależy od tego, jakie podejście do swojej własności miał poprzedni właściciel. Jeśli pedantycznie o niego dbał, relingi, szekle, knagi czy okucia masztu na jachcie będą lśniły czystością i nienagannym wyglądem. W przypadku właścicieli mniej pedantycznych zazwyczaj części metalowe są zniszczone. To istotny element wyposażenia, dlatego konieczna będzie jego konserwacja lub wymiana.

Poza okuciami na pokładzie wymiany może też wymagać zużyta, zniszczona tapicerka na jachcie czy ławeczki i wiosła na łodzi wędkarskiej. Jeśli przedmiotem zakupu jest jacht
z pewnością istotny okaże się stan instalacji elektrycznej, gazowej (jeśli taka jest na wyposażeniu jednostki), systemu łączności radiowej czy stanu silnika. Ten ostatni ma również znaczenie w przypadku zakupu używanej motorówki.

Podstawową zasadą podczas zakupu jakiejkolwiek jednostki pływającej jest ta, która mówi, aby łódź sprawdzać wyłącznie na wodzie. Tak jak w przypadku samochodów warto też zabrać ze sobą specjalistę, który oceni stabilność, stan kadłuba i innych elementów oprzyrządowania.


Podziel się