Artykuł sponsorowany Na czym polega inwentaryzacja środków trwałych?

Na czym polega inwentaryzacja środków trwałych?

Szukając ofert pracy, niejednokrotnie – zwłaszcza pod koniec roku kalendarzowego – natrafiamy na ogłoszenia związane z inwentaryzacją. Bywa jednak, że jesteśmy po drugiej stronie barykady – prowadząc działalność gospodarczą także stajemy przed koniecznością dokonania spisu posiadanych przez nasze przedsiębiorstwo środków trwałych. Na czym polega przeprowadzenie tych działań? W jaki sposób należy je wykonać? Sprawdźmy, kto i kiedy powinien przeprowadzić inwentaryzację.

Czym jest inwentaryzacja środków trwałych?

Inwentaryzacja środków trwałych to nic innego jak policzenie i zmierzenie stanu ilościowego wszystkich posiadanych przez nasze przedsiębiorstwo środków trwałych. Szczegółowe przepisy dotyczące tego działania zawarte są w Ustawie o rachunkowości, został one także doprecyzowane w Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 11 „Środki trwałe”. Przeprowadzenie inwentaryzacji ma na celu sprawdzenie przez przedsiębiorcę, jaki jest stan majątkowy firmy oraz umożliwia porównanie stanu faktycznego z tym wynikającym z prowadzonych ksiąg. Nierzadko inwentaryzacja pozwala na dokonanie korekty kosztów i przychodów przedsiębiorstwa.

Kto i kiedy powinien ją przeprowadzić?

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, obowiązek prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz wykonywania ich spisu z natury obejmuje konkretne podmioty. Są nimi przede wszystkim te przedsiębiorstwa, które rozliczają się za pomocą Ksiąg Handlowych. Ponadto inwentaryzację powinny przeprowadzić osoby fizyczne, spółki cywilne lub jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, które wykonują działalność gospodarczą i są zobowiązane do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów.

Remanent powinien zostać przeprowadzony na koniec roku obrotowego – który dla wielu przedsiębiorstw przypada na dzień 31 grudnia. Istnieje także możliwość przeprowadzenia inwentaryzacji w dowolny dniu w roku, raz na cztery lata. Ponadto obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji występuje w dzień zamknięcia prowadzonej przez nas działalności.

Gdzie szukać wsparcia podczas inwentaryzacji?

Najczęściej przedsiębiorstwa decydują się na zatrudnienie na umowę o dzieło dodatkowych osób do pomocy w inwentaryzacji. Tuż po zakończeniu pracy w dany dzień rozpoczyna się proces ewidencjonowania, który najczęściej trwa całą noc. To jednak niejedyne rozwiązanie, które w takiej sytuacji powinniśmy brać pod uwagę.

O wiele lepszym pomysłem jest skorzystanie z pomocy przedsiębiorstwa, świadczącego usługi inwentaryzacyjne. Firma Natos z Warszawy zajmuje się przede wszystkim ewidencją i inwentaryzacja środków trwałych oraz spisami z natury. Przedsiębiorstwo oferuje także nowoczesne oprogramowanie do inwentaryzacji, współpracujące z drukarkami i czytnikami kodów kreskowych, co niesamowicie ułatwia cały proces ewidencji. Co istotne, firma działa na rynku od 1999 roku, dzięki czemu ma bogate doświadczenie w tym zakresie. Wybierając jej usługi, zapewniamy sobie wsparcie i doświadczenie profesjonalistów.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas