Artykuł sponsorowany Biuro XXI wieku. Najnowsze trendy w organizacji przestrzeni pracy

Biuro XXI wieku. Najnowsze trendy w organizacji przestrzeni pracy

Dynamiczny rozwój wielu branż i technologii, zmiany na rynku pracy oraz aktualna sytuacja gospodarcza związana m.in. z pandemią i wynikające z tego obostrzenia – wszystko to prowadzi do rewolucji w myśleniu o organizacji przestrzeni pracy. Nowoczesne biuro musi być ergonomiczne i elastyczne, dostosowane do zmieniających się potrzeb pracowników. W niniejszym artykule prezentujemy najnowsze inspiracje z zakresu aranżacji przestrzeni biurowej.

Biuro modne, czyli ergonomiczne

Na aktualne trendy w organizacji biur istotny wpływ wywiera zmieniający się styl pracy, co wynika z wielu czynników. Z jednej strony jest to chęć optymalizacji kosztów i poszukiwanie oszczędności przy jednoczesnym dążeniu do zwiększenia efektywności działań pracowników, z drugiej strony ma to związek ze zmianą myślenia o sposobie wykonywania pracy. Nie bez znaczenia jest także ewoluujący charakter wielu zawodów, zwłaszcza w przypadku tzw. freelancerów.

Jednym z rezultatów transformacji modelu pracy jest pojawienie się tzw. coworkingu. Zjawisko to na nowo definiuje znaczenie biur, które dzisiaj przestały być tylko miejscem, a stały się narzędziem pracy, platformą do wymiany informacji i doświadczeń, a także – usługą. Przestrzenie coworkingowe, czyli współdzielone, umożliwiają wynajęcie pojedynczego stanowiska pracy, zwykle na krótki okres. Korzystając z takiej oferty, pracownicy mają do dyspozycji nie tylko biurko, ale też kompleksowo wyposażoną infrastrukturę biurową i ciekawie zaaranżowaną przestrzeń, która sprzyja komunikacji i pobudza kreatywność. Z takiego rozwiązania chętnie korzystają młodzi przedsiębiorcy i freelancerzy.

Kolejnym interesującym trendem w aranżacji nowoczesnych biur jest tzw. activity based working, gdzie priorytetem jest umożliwienie pracy w różnych strefach, w zależności od aktualnie wykonywanych zadań. Ta tendencja to niejako próba odpowiedzi na pytanie o to, co robimy w biurach. Przede wszystkim pracujemy, ale i tu sposobów oraz stylów wykonywania obowiązków może być wiele – czasem pracujemy w ciszy i skupieniu, indywidualnie, niekiedy zespołowo. Trend „activity based working” skupia się zresztą nie tylko na tym, jak pracujemy, ale też na innych aktywnościach biurowych. W pracy przecież zdobywamy również wiedzę, nawiązujemy kontakty, czasem też odpoczywamy czy spożywamy posiłki. Ergonomiczne biuro powinno pozwalać na zaspokojenie wszystkich tych potrzeb.

Organizacja przestrzeni pracy w myśl zasad activity based working przewiduje zatem stworzenie różnych stref aktywności. Niezmiennie modne i potrzebne są przestrzenie typu open space, gdzie wieloosobowe stanowiska pracy pozwalają na komunikację między pracownikami i wspierają ich kreatywność. Taką strefę stworzymy przy pomocy stelaży benchowych z regulacją wysokości oraz stelaży meblowych z poziomowaniem, które pozwolą na łączenie biurek. Systemy tego typu, które znajdziemy w ofercie firmy Miladesign, wyposażone są w dodatkowe funkcjonalności i  udogodnienia, np.  kanały kablowe, przegrody czy możliwość podnoszenia i przesuwania blatu. Oprócz przestrzeni open space w biurze urządzonym w myśl zasad activity based working powinny znaleźć się również mniejsze, wydzielone strefy, np. gabinety do pracy indywidualnej, salki konferencyjne do spotkań czy miejsca do rozmów telefonicznych i wideokonferencji. Oprócz tego istotne znaczenie w tym modelu ma stworzenie stref relaksu, gdzie pracownicy mogą odpocząć, zjeść posiłek czy porozmawiać ze współpracownikami. Rzutuje to na wyposażenie biur, które dzisiaj powinno składać się nie tylko z krzeseł i biurek, ale mile widziane są również wygodne pufy, fotele oraz stoliki kawowe.

Nowe wyzwania w aranżacji biur

Zmiany w aranżacji biur wynikają nie tylko z aktualnych trendów dotyczących różnych modelów pracy, ale mają też związek z pandemią, która zmieniła obraz gospodarki i rynku pracy. W rezultacie coraz więcej osób pracuje w systemie hybrydowym, czyli na przemian zdalnie oraz w biurze. Trend ten zaowocował upowszechnieniem się modelu zarządzania typu hot desk, w którym biurko nie jest przypisane do pracownika. Pozwala to na optymalizację przestrzeni i kosztów oraz doskonale sprawdza się w systemie zmianowym. Poza tym zmienia się również specyfika umów najmu, które coraz częściej są krótkoterminowe. Wszystko to sprawia, że współczesne biuro musi nadążać za dynamicznie zmieniającą się sytuacją i odpowiadać na indywidualne potrzeby użytkowników. Przestrzeń do pracy powinna być zatem elastyczna, łatwa w reorganizacji.

Istotne znaczenie mają tu odpowiednio dobrane, nowoczesne meble biurowe. W nowej rzeczywistości biurowej doskonale sprawdzą się systemy modułowe i meble mobilne, np. stelaże typu bench na kółkach czy składane stoliki, dzięki którym można tworzyć wielofunkcyjne stanowiska pracy i łatwo zmieniać ich konfigurację. W zależności od tego, ilu pracowników przebywa akurat w biurze i jaką pracę wykonują, korzystając ze stelaży meblowych, możemy łatwo stworzyć stanowisko wieloosobowe, zagospodarować salę konferencyjną na potrzeby spotkania w większej grupie czy też wyposażyć zaciszny gabinet do pracy indywidualnej.

Kolejną ważną kwestią, która rzutuje na sposoby aranżacji przestrzeni biurowej, jest wspomniana wcześniej sytuacja pandemiczna i związane z tym dążenie do zachowania dystansu społecznego. Zgodnie z tą tendencją w biurach wydzielane są pojedyncze stanowiska pracy, a w przypadku przestrzeni typu open space stosuje się specjalne stelaże meblowe wyposażone np. w przegrody i osłony, które wydzielają i osłaniają obszar roboczy, zapewniając pracownikom poczucie prywatności.

Jak zatem się okazuje, przestrzeń biurowa nieustannie ewoluuje, a trendy w jej aranżacji zmieniają się w zależności od potrzeb pracowników, preferowanego stylu pracy, aktualnej sytuacji gospodarczej oraz wielu innych czynników. Warto być przygotowanym na kolejne zmiany w tym zakresie i sięgnąć po meble biurowe, które pozwolą łatwo przearanżować przestrzeń, dostosowując biuro do aktualnego zapotrzebowania.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×