Materiał Partnera Uregulowania prawne dotyczące zawartości etykiet

Uregulowania prawne dotyczące zawartości etykiet

Etykieta na produkcie to pierwsze źródło informacji o tym produkcie, z jakim ma do czynienia klient. Jest to nie tylko element marketingowy, ale powinien także podawać konkretne i rzetelne informacje, które wpływają na wybór konsumencki. Z tego powodu istnieją uregulowania prawne w zakresie zawartości etykiet. Dowiedz się więcej na ten temat!

Jakie informacje musi zawierać etykieta produktu?

Różnorodność etykiet wynika między innymi z przeznaczenia produktu, czy rodzaju opakowania. Mamy także do czynienia z bardzo dużym zróżnicowaniem technologii produkcji samych etykiet, począwszy od etykiet papierowych, przez samoprzylepne, metki, booklety, etykiety RFID. Asortyment różnych typów etykiet wytwarzanych przez producenta etykiet Comex pozwala na obsługę większości branż produkcyjnych. Jednak wszystkie etykiety, niezależnie od rodzaju, technologii produkcji, czy materiału, z jakiego są wykonane muszą zawierać pewne elementy.

Obligatoryjne elementy, czyli informacje, które zawsze muszą się znaleźć na etykiecie to: nazwa produktu, jego skład i termin przydatności, a także wymagane oznakowanie. W przypadku produktów spożywczych, kosmetyków i artykułów chemii gospodarczej obowiązkowe jest podanie składu produktu w określonej kolejności – składniki podawane są od największej zawartości w produkcie do najmniejszej. Oprócz tego, w zależności od rodzaju produktu, jego etykieta musi zawierać dane fakultatywne, takie jak waga netto, nazwa i znak firmowy producenta, miejsce wytworzenia, sposób użycia, wartości odżywcze, kod kreskowy, oznakowanie dodatkowe, a także informacje reklamowe.

Metody wykonywania etykiet na produkty dla różnych branż

Etykiety stosowane są we wszystkich gałęziach gospodarki. Dotyczy to przede wszystkim produkcji, ale spotyka się je także w handlu, logistyce i transporcie. Branże produkcyjne wykorzystujące etykiety to na przykład branża spożywcza, chemiczna, kosmetyczna i farmaceutyczna, ale mamy także do czynienia z etykietami w branży odzieżowej i tekstylnej, elektronicznej, przy artykułach gospodarstwa domowego i wielu innych.

We wszystkich branżach etykiety spełniają podwójną rolę. Stanowią źródło informacji i są też swego rodzaju reklamą. Na przykład etykiety na kosmetykach są często wykonane w skomplikowanym wzornictwie, z wykorzystaniem tłoczeń, złoceń i hologramów, co przyciąga uwagę klientów. Etykiety dla branży farmaceutycznej wymagają perfekcyjnej jakości druku, a także stosowania etykiet z Braille, możliwych do odczytania przez osoby niewidome i słabowidzące, w postaci bookletów, albo etykiet peel-off.

Główną rolą etykiet jest dostarczenie konsumentom pełnych i zgodnych z prawem informacji. Dotyczy to w szczególności produktów spożywczych, których producenci zobowiązani są do podawanie pełnego składu produktów, oraz wyszczególniania potencjalnych alergenów. Informacje obowiązkowe na etykietach nie mogą być w żaden sposób zasłonięte, przerywane ilustracjami, czy innymi nadrukami, albo łatwe do usunięcia.

Opracowanie:

Podziel się