Materiał Partnera
W jaki sposób wybrać płyn do chłodnic?

W jaki sposób wybrać płyn do chłodnic?

Układ chłodzenia jest jednym z najważniejszych podzespołów samochodu – jego zadaniem jest zapewnienie silnikowi stałej, optymalnej temperatury pracy. Bez niego doszłoby do nadmiernego ogrzania smaru i w końcu jego spalenia, niekontrolowanych zapłonów mieszanki paliwowej oraz nadmiernego rozszerzenia tłoków w cylindrze. Koniec końców pozbawiony chłodzenia silnik ulega zatarciu i awarii. Aby układ chłodzenia mógł działać sprawnie, potrzebne jest zasilenie go płynem chłodniczym. Jak wybrać ten najlepszy?

Czym jest płyn do chłodnicy?

Płyn chłodniczy to preparat, składający się głównie z wody – stanowi ona połowę jego objętości. Pozostałe substancje wchodzące w jego skład to między innymi glikol etylowy lub propylenowy, środki antykorozyjne oraz inhibitory korozji (powstrzymują rozwijanie się ognisk korozji, jednak nie likwidują ich). Głównym zadaniem płynu jest odprowadzanie energii cieplnej z silnika do chłodnicy, a ponadto zabezpieczanie silnika przed zamarzaniem oraz korozją.

Jak wybrać płyn chłodniczy?

Najłatwiejszą metodą doboru płynu chłodniczego jest sugerowanie się posiadanymi przed produkt atestami. Producenci aut sami rekomendują niektóre płyny – informacje o tym znajdziemy na butelce z płynem. Jeśli chodzi o skład i właściwości płynu chłodniczego koniecznie zwróćmy uwagę na zawartość koncentratu – powinna wynosić minimalnie 30 i maksymalnie 70%. Jeśli jego stężenie znajduje się poniżej dolnej granicy, istnieje ryzyko zamarzania układu chłodzenia zimą i wystąpienia korozji, jeśli powyżej górnej – płyn może prowadzić do przegrzewania się silnika i jego zatarcia. W sytuacjach awaryjnych poziom płynu chłodniczego można wyrównać wodą destylowaną, jednak przy najbliższej okazji należy ją zastąpić prawdziwym płynem chłodniczym.

Czy kolor płynu ma znaczenie?

Płyny dostępne na rynku mogą mieć różne kolory – najczęściej spotykany to niebieski, jednak można znaleźć również produkty żółte, pomarańczowe, zielone, różowe. -W większości przypadków użyty barwnik nie ma większego znaczenia dla zastosowania płynuwyjaśnia specjalista z hurtowni olejów Buwar - Służy on przede wszystkim wyróżnieniu produktu spośród innych. Niemniej jednak kolor może nam powiedzieć nieco o technologii użytej w produkcji danego płynu. Tych wyróżniamy dwie: IAT, czyli Inorganic Addictive Technology oraz OAT, czyli Organic Acid Technology. Płyny z pierwszej grupy, koloru niebieskiego lub zielonego, posiadają dodatki organiczne, powodujące szybkie odkładanie się krzemianów, co wpływa na ich właściwości – należy je wymieniać co około dwa lata. Płyny OAT występują w kolorze niebieskim, pomarańczowym, czerwonym, różowym lub fioletowym – są nowocześniejsze, skuteczniejsze i bardziej trwałe (do 5 lat), ale nie powinno się ich stosować w starszych silnikach.

Podziel się