Typowe awarie występujące w manualnej skrzyni biegów
Motoryzacja
Ciężka praca skrzyni biegów
Jeżeli podczas przełączania biegów odczuwamy pewien opór, to w pierwszej kolejności należy sprawdzić poziom oleju. Nawet niewielki wyciek może skutkować właśnie takimi objawami. Także zbyt stary i gęsty olej w przekładni wpływa niekorzystnie na jej pracę. Wówczas najlepiej profilaktycznie wymienić olej na nowy. Doświadczony mechanik samochodowy przyjrzy się również pozostałym częściom. Ciężka praca skrzyni biegów wcale nie musi być związana wyłącznie z tym elementem pojazdu. Przyczyną kłopotów może być także zużyte sprzęgło oraz popychacze lub niewyregulowane linki.
Zgrzytanie biegów
Z reguły zgrzytanie zaczyna się od biegu pierwszego lub przy wrzucaniu wstecznego. Problem z włączeniem kolejnego biegu mocniej uwidacznia się przy dynamicznej zmianie na wysokich obrotach. W większości przypadków związane jest to z linkami i popychaczami, a nie samą skrzynią biegów. Bardziej pesymistycznym scenariuszem będzie z pewnością ewentualne zużycie synchronizatorów. Wtedy dochodzi też do wypadania biegów podczas jazdy, co zmniejsza nasze bezpieczeństwo na drodze. Łatwo sobie wyobrazić skutki ustawienia się skrzyni na luz podczas dynamicznego manewru wyprzedzania. Mechanicy z firmy Gear - Pol Teresa Ślipek przestrzegają, że dalsza eksploatacja samochodu z taką usterką może doprowadzić do uszkodzenia kół zębatych. Warto więc zaufać specjalistom, którzy na co dzień zajmują się regeneracją skrzyń biegów.
Niekontrolowany ruch lewarka
Jeśli podczas przyśpieszania lub hamowania zauważymy samoistne poruszanie się dźwigni skrzyni biegów to najprawdopodobniej zużyciu uległy poduszki mocujące skrzynię, lub też problem leży w popychaczach. Na szczęście wymiana tej części nie jest droga, więc bez większego stresu można odstawić samochód do warsztatu samochodowego.
Wycie podczas jazdy
Odgłosy przypominające wycie powinny zaalarmować każdego kierowcę. Wskazują one bowiem na zużycie łożysk lub kół zębatych. Wymiana tych elementów jest bardzo pracochłonna, co przełoży się na wysoki koszt naprawy. Jeśli nic z tą usterką nie zrobimy, to może dojść do rozerwania obudowy całej skrzyni biegów.