Artykuł sponsorowany Rodzaje drogowych znaków nakazu

Rodzaje drogowych znaków nakazu

Znaki nakazu to grupa znaków drogowych, których zadaniem jest wskazanie wymaganego na danym odcinku drogi sposobu jazdy lub obowiązków nałożonych na uczestnika ruchu (przy czym wcale nie musi on być kierowcą pojazdu silnikowego). W niektórych krajach, np. w Irlandii, znaki te wyglądają podobnie do znaków zakazu (czerwona obwódka, białe tło), jednak w większości państw europejskich, w tym w Polsce, przyjmują postać niebieskiego koła z białymi symbolami.

Jedynym wyjątkiem jest znak C-17, dotyczący pojazdów przewożących materiały niebezpieczne. Ma on formę białego pionowego prostokąta, na którym umieszczono pomarańczowy symbol przyczepy, a poniżej – okrągłe niebieskie pole z białym symbolem konkretnego znaku, wskazującego konkretny kierunek jazdy na skrzyżowaniu bądź miejsce postojowe np. w terminalu odpraw celnych.

Strzałki

Zarówno na znaku C-17, jak i na znakach „wolnostojących” spotkać można białe strzałki nakazujące jazdę prosto, w lewo lub w prawo, przy czym w zależności od wyglądu danej strzałki należy ewentualnie skręcić za znakiem bądź jeszcze przed nim. Strzałki skierowane w dół zobowiązują kierowców nie tyle zaś do skręcenia, ile do jazdy po określonej stronie znaku. Znak z trzema wpisanymi w okrąg strzałkami informuje natomiast o kierunku ruchu wokół wyspy bądź placu w przypadku skrzyżowania o ruchu okrężnym, czyli innymi słowy ronda. – Tam, gdzie obowiązuje ruch lewostronny, jak np. w Wielkiej Brytanii, strzałki będą skierowane, inaczej niż w Polsce, zgodnie z ruchem wskazówek zegara – zwraca uwagę przedstawiciel produkującej oznakowania drogowe firmy Andros.

Prędkość minimalna

Szczególnymi rodzajami znaków nakazu są te wskazujące minimalną prędkość, z jaką należy się poruszać na danym odcinku drogi (C-14). Umieszcza się je w miejscach, gdzie kierowcy nagminnie zmniejszają prędkość jazdy, choć nie jest to podyktowane technicznym stanem drogi. Co ważne, znaki te – wyróżniające się białą liczbą wyrażającą kilometry na godzinę – nie znoszą ograniczeń prędkości określonych stosownymi znakami zakazu; nie obowiązują też w sytuacjach, w których zmniejszenia prędkości wymaga bezpieczeństwo ruchu lub warunki panujące na drodze.

Inni uczestnicy ruchu

Koniec opisanego wyżej odcinka drogi sygnalizuje przekreślona na czerwono forma znaków. Podobnie rzecz ma się ze znakami nakazującymi stosowanie łańcuchów przeciwpoślizgowych na co najmniej dwóch kołach napędowych, a także z drogowymi znakami nakazu dotyczącymi innych uczestników ruchu niż kierowcy samochodów. Chodzi mianowicie o te wskazujące drogę bądź pas ruchu wydzielony dla rowerów jednośladowych (oraz motorowerów, o ile nie jadą z prędkością większą niż 40 km/godz.), a także drogę dla pieszych.

Istnieją też znaki będące kompilacją dwóch ostatnich typów znaku, umieszczane przy drogach, po których mogą i powinni poruszać się zarówno piesi, jak i użytkownicy jednośladów. Jeśli znak taki jest przedzielony linią pionową, uczestnicy ruchu wyobrażeni stosownym symbolem umieszczonym po jej prawej stronie muszą trzymać się prawej strony drogi i odwrotnie. Jeśli zaś znak podzielony jest linią poziomą, wówczas takie rozróżnienie nie obowiązuje.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas