Artykuł sponsorowany Na czym polega księgowość w małej firmie?

Na czym polega księgowość w małej firmie?

Nawet w najmniejszym biznesie chcemy, aby wszelkie rozliczenia przebiegały sprawnie i bezbłędnie. Często nie mamy czasu na samodzielne prowadzenie księgowości, nie mamy też o tym pojęcia. W takim przypadku warto zwrócić się do biura księgowego, które pomoże nam we wszelkich rozliczeniach. Nie jest to wielki koszt, a unikniemy niepotrzebnych nerwów, stresu i wezwań do urzędów.

Uproszczone zasady księgowości

Prowadzenie księgowości dla małych firm to z jednej strony bardzo uproszczone zasady księgowania, z drugiej strony konieczność prowadzenia szczegółowych i precyzyjnych rejestrów. Bardzo często księgowość małych firm nazywana jest potocznie małą księgowością i regulują ją nieco bardziej uproszczone przepisy niż te, które obowiązują w przypadku prowadzenia pełnej księgowości. 


Dokumenty w małej księgowości

Mała księgowość wiąże się z prowadzeniem Księgi Przychodów i Rozchodów. Jest to dokument, w którym notowane są różnego rodzaju przychody, wydatki i ponoszone koszty. Dzięki niemu możemy otrzymać miesięczny bilans wszystkich ruchów finansowych w firmie i ocenić jego sytuację. Księgę prowadzą przedsiębiorcy opodatkowani na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym. Ewidencja przychodów to odpowiednik księgi przychodów i rozchodów, z tym że prowadzony dla przedsiębiorców, którzy opodatkowani są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Na bazie powyższych dokumentów przedsiębiorca przygotowuje rozliczenie podatkowe dla urzędu skarbowego. W niektórych firmach pojawia się jeszcze konieczność prowadzenia dodatkowych zestawień. Należy do nich ewidencja środków trwałych firmy, ewidencja wyposażenia lub też ewidencja przebiegu pojazdu. Każdy z nich możne mieć znaczenie podczas ewentualnej kontroli ze strony urzędu skarbowego.

Rozliczenie podatku VAT

Zazwyczaj małe firmy muszą rozliczać się również z podatku od towarów i usług VAT. W takiej sytuacji przedsiębiorca jest zobowiązany do tego, by prowadzić specjalny rejestr zakupów i sprzedaży VAT. Wszelka sprzedaż, powoduje naliczenie podatku, który można później odprowadzić. Natomiast wszelkie zakupy tym podatkiem obciążone, powodują, że przedsiębiorca może go sobie odliczyć, czyli odzyskać w całości lub częściowo. Z uwagi na to, że obecnie funkcjonują trzy stawki podatku VAT, konieczne jest prowadzenie precyzyjnej ewidencji, która pozwoli na dokładne rozliczenia. Gdy będziemy mieli jakiekolwiek problemy z prowadzeniem takiej dokumentacji, możemy to zlecić firmie PIT Biuro rachunkowe Katarzyna Zielińska.

Księgowość dla małej firmy

Widać na podstawie powyższych informacji, że prowadzenie księgowości, nawet małej firmy jest dość skomplikowane. Uproszczona księgowość wymaga również wiedzy, doświadczenia i znajomości aktualnych przepisów prawa. Popełnienie błędu w dokumentach może spowodować niepotrzebne utrudnienia, zamieszanie i stres. Nie jest to potrzebne podczas prowadzenia działalności i dlatego warto skorzystać z oferty biura rachunkowego, które bezbłędnie rozliczy wszelkie przychody i rozchody oraz określi zobowiązania przedsiębiorcy wobec państwa.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas