Materiał Partnera Kryzys w związku – szansa czy porażka – jak pomóc?

Kryzys w związku – szansa czy porażka – jak pomóc?

Kryzys w związku to element składowy każdej relacji. Na pewno się on pojawi. Statystyki mówią, że kryzys następuje po pierwszym roku, po trzecim i po siódmym. Może też pojawić się w wyniku różnorodnych wydarzeń typu utrata pracy, narodziny dziecka. Kryzys może być jednak budujący, niestety może też być niszczący. Od czego to zależy i co zrobić, aby kryzys przetrwać i wyciągnąć z niego korzyści?

Przyczyny kryzysów

Kryzysy biorą się z różnych rzeczy. Poza zmieniającymi się wydarzeniami, stresami w pracy, narodzinami dzieci - z którymi pary mogą sobie doraźnie radzić - są sprawy o wiele głębsze, a mianowicie trudne wzorce, schematy działania wyniesione z dzieciństwa. Najlepszym narzędziem do efektywnego radzenia sobie z kryzysami, jest dobra komunikacja, ale to właśnie ona, a właściwie jej brak, często jest problemem. Różnorodne, zakamuflowane wzory postępowania, nierozwiązane konflikty z ojcem i z matką, przeniesienia na partnera i partnerkę. O ile para umie się ze sobą komunikować, wyrażać potrzeby, pragnienia, uczucia to ma szansę na samodzielne rozwiązanie kryzysów, przegadanie trudnych spraw, podjęcie decyzji, które mogą pomóc. Oczywiście, różne pomysły mogą pomóc; np. samotny wyjazd, aby wszystko przemyśleć, pisanie listów, pisanie listów w imieniu drugiej osoby lub w jej obronie, czas na uspokojenie się. Kiedy jednak partnerzy nie mają wystarczających zasobów komunikacyjnych, te same problemy nieustannie wracają, a zamiast porozumienia jest coraz większe oddalenie się, to czas, aby skorzystać z profesjonalnej pomocy.

Środki zaradcze

Na szczęście coraz więcej mówi się o terapii. Coraz więcej osób przyznaje się do korzystania z usług terapeuty. Bardzo dobrze. Niemniej jednak nadal zdarzają się osoby, które uważają, że to ujma na honorze. Nic bardziej mylnego. Terapia daje wgląd w samego siebie, daje zrozumienie i świadomość, a ta jest punktem wyjścia do uwolnienia od niszczących schematów, sposobów reagowania. Po terapii nic już nie jest takie samo.  Dzięki samoświadomości, mamy więcej wolności wewnętrznej, żeby zdecydować o nowym modelu zachowania. Co wpływa na jakość życia i nasze relacje z bliskimi. W zależności od potrzeb możliwa jest terapia krótkoterminowa, skoncentrowana na rozwiązaniach. Czasami wystarczy tylko jedna lub dwie konsultacje psychologiczne. Nie mniej jednak, kiedy problem jest bardzo głęboki, potrzebna jest terapia długoterminowa, trwająca 2-3 lata, albo i dłużej. Warto skorzystać z pomocy profesjonalnego psychologa np. w gabinecie psychologicznym Holistic. Może to być terapia par lub indywidualna. Przejście przez kryzys może być szansą na rozwój samego siebie, relacji, świeżość, głębsze zrozumienie oraz co istotne – wprowadzenie nowych sposobów radzenia sobie ze złością, frustracją, agresją. Terapia to najlepsza inwestycja w siebie na całe życie.

Opracowanie:

Holistic - Paulina Podrez

Warszawa , Odkryta 48

Podziel się