Artykuł sponsorowany Jakie zagrożenia dla zdrowia występują przy pracy biurowej?

Jakie zagrożenia dla zdrowia występują przy pracy biurowej?

Praca w biurze wielu osobom jawi się jako spełnienie marzeń. Powszechnie uważa się, że jest ona lekka, niewymagająca i pozwalająca zachować zdrowy balans między obowiązkami służbowymi a życiem rodzinnym. Tymczasem praca biurowa, tak jak każda inna, niesie za sobą określone zagrożenia dla zdrowia. Jakie? O tym opowiemy w niniejszym artykule.

Z jakimi obciążeniami dla zdrowia wiąże się praca biurowa?

Praca administracyjno-biurowa, w długofalowej perspektywie, może mieć negatywny wpływ na zdrowie osoby, która ją wykonuje. W dużej mierze spowodowane jest to przez codzienne i wielogodzinne przebywanie w pozycji siedzącej. Jak powszechnie wiadomo, siedzący tryb życia nie sprzyja zdrowiu. Powoduje zmiany zwyrodnieniowe w obrębie kręgosłupa, bóle mięśni, a także zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II, miażdżycę oraz otyłość. Fizjoterapeuci ostrzegają, że zaniechanie aktywności fizycznej przy pracy biurowej, sprzyja również kształtowaniu się wad postawy, wśród których najpowszechniejszą jest tak zwany „wdowi garb”.

Praca biurowa bardzo często wiąże się ze silną ekspozycją na stres, a to prowadzi do zaburzeń układu krążenia. Lekarze medycyny pracy zalecają, by pracownicy administracyjno-biurowi regularnie mierzyli ciśnienie tętnicze krwi w warunkach domowych i by systematycznie wykonywali badania laboratoryjne mające na celu oznaczenie „złego cholesterolu” we krwi. Nieustanny stres może przyczynić się do rozwoju choroby niedokrwiennej serca, zwanej potocznie chorobą wieńcową.

Pracownicy biurowi większość czasu spędzają przed ekranami komputerów. Udowodniono, że światło niebieskie podrażnia wzrok i stopniowo go uszkadza. Ma to związek z przeciążeniem nerwów wzrokowych, które nieustannie kurczą się i rozluźniają, by prawidłowo zogniskować obraz na monitorze. Osoby pracujące w biurach często skarżą się na:

  • zmęczenie oczu,

  • podrażnienie i przekrwienie oczu,

  • łzawienie oczu,

  • suchość oczu.

Częściowym rozwiązaniem tego problemu jest noszenie okularów do pracy przy komputerze i robienie regularnych przerw w pracy. Pomagają też ćwiczenia wzroku.

Jakie badania profilaktyczne wykonuje się u pracowników administracyjno-biurowych?

Każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę musi wykonać badania z zakresu medycyny pracy. Dzieli się je na badania wstępne, które wykonuje się zaraz po zatrudnieniu pracownika i okresowe, które przeprowadza się w systematycznie, w trakcie przebiegu zatrudnienia. Pracodawcy z powiatu jarocińskiego mogą skierować swoich pracowników na badania profilaktyczne do przychodni MEDAN. To nowoczesna wyposażona placówka specjalizująca się medycynie pracy.

Jeśli chodzi o pracowników administracyjno-biurowych, to poddaje się ich podstawowym badaniom z zakresu medycyny pracy. Oprócz tradycyjnego badania podmiotowego i przedmiotowego, wykonuje się u nich EKG i, jeśli wymaga tego sytuacja, wybrane badania laboratoryjne. Ważnym elementem całościowej konsultacji jest wizyta okulistyczna. W jej trakcie specjalista ocenia m.in. ostrość widzenia pacjenta, zdolność konwergencji, stan aparatu ochronnego oka i przezierność soczewek. Pracownicy biurowi powinni powtarzać badania okulistyczne na koszt pracodawcy co cztery lata.

Wypadki, które mogą się przydarzyć pracownikom biurowym

Choć biuro wydaje się bezpiecznym i wygodnym miejscem pracy, na jego terenie również może dochodzić do wypadków przy pracy. Większość z nich ma związek z występowaniem czynników o charakterze fizycznym. Do takich właśnie można zaliczyć:

  • mokre lub wypastowane podłogi,

  • wysokie progi,

  • schody,

  • urządzenie elektryczne,

  • pootwierane drzwi, okna, szafki, szuflady,

  • ostre przyrządy.

Analizując rodzaje wypadków przy pracy, łatwo można dojść do wniosku, że pracownicy administracyjno-biurowi najczęściej narażeni są na: skręcenia i złamania kończyn, obtłuczenia, porażenie prądem, wstrząśnienia mózgu. Wszystkim tym wypadkom można zapobiec poprzez zachowanie należytej ostrożności i stosowanie się do przepisów BHP. Co ważne, obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie personelowi higienicznego, bezpiecznego i ergonomicznego miejsca pracy. Powinność tę w sposób szczegółowy regulują przepisy zawarte w Kodeksie Pracy.

Opracowanie:

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas