Materiał Partnera Jak zwiększyć odporność swojego organizmu na zimę?

Jak zwiększyć odporność swojego organizmu na zimę?

Zima to czas, w którym odporność naszego organizmu zostaje wystawiona na ciężką próbę, dlatego warto zadbać o to, aby go wspomóc. Dzięki temu będziemy mogli uniknąć infekcji i złego samopoczucia. Jak tego dokonać? Jest na to kilka prostych sposobów – prawidłowa dieta, aktywność fizyczna, odpowiedni wypoczynek oraz zażywanie witamin i minerałów, które wspomogą nas nawet wtedy, gdy prowadzenie zdrowego trybu życia nie jest naszą mocną stroną.


Ruch i dieta

Aby wzmocnić swoją odporność niezbędna jest zdrowa dieta. Powinniśmy zwrócić uwagę na to, aby spożywać bogate w witaminy warzywa i owoce, takie jak na przykład szpinak, papryka, brokuły, pomidory, marchew, cytrusy czy truskawki. Wskazane jest, aby produkty te jeść pięć razy dziennie. Dodatkowo warto zadbać o to, aby pochodziły one z upraw ekologicznych, co da nam pewność, iż są pełnowartościowe i nie zawierają dodatków chemicznych. Wśród naszego jadłospisu swoje miejsce powinny znaleźć również kiszonki – są zdecydowanie łatwiej dostępne w okresie jesienno – zimowym niż świeże warzywa i stanowią doskonałe źródło witamin i minerałów, a ze względu na zawartość kwasu mlekowego są również naturalnym probiotykiem.

Uzupełnieniem dobrze zbilansowanej diety powinna być aktywność fizyczna. Nie koniecznie musi oznaczać ona duży wysiłek na siłowni – czasami wystarczy zwykły spacer, pamiętajmy jednak aby nasza aktywność fizyczna była wykonywana regularnie, najlepiej na świeżym powietrzu. Pozwoli to wzmocnić nasz organizm, a także zniszczyć zalążki infekcji.

Zdrowy sen

Przemęczony organizm jest bardzo podatny na infekcje, wykazuje również zdecydowanie mniejszą odporność, dlatego istotne jest, aby odpowiednio się wysypiać i dbać o higienę snu. Przed położeniem się spać warto jest wywietrzyć sypialnię, wziąć gorącą kąpiel, natomiast unikać kofeiny, ciężkostrawnych posiłków i nadmiernych emocji. Dorosły człowiek, aby móc prawidłowo funkcjonować, potrzebuje około 8 godzin snu na dobę. Kolejnym czynnikiem znacząco wpływającym na obniżenie naszej odporności jest stres. Niestety nie da się go całkowicie uniknąć w codziennym życiu, dlatego w celu zniwelowania jego skutków dobrze jest stosować ćwiczenia relaksacyjne i każdego dnia znaleźć czas, który możemy poświęcić na drobne przyjemności, jak na przykład czytanie książki.

Witaminy i minerały

Bardzo istotne jest, aby oprócz zdrowego trybu życia wesprzeć nasz organizm preparatami wzmacniającymi odporność i suplementami diety.

Na początku warto wymienić tran, który zawiera witaminy A i D oraz nienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega-3 i omega-6, które w znaczny sposób mogą usprawnić działanie naszego układu odpornościowego – informuje nasz rozmówca reprezentujący Aptekę św. Barbary.

Powinniśmy zażywać również witaminę C, która stymuluje odporność – w zależności od naszych preferencji, jest dostępna między innymi w formie kapsułek i tabletek musujących. Czosnek posiada szczególne właściwości i jest naturalnym antybiotykiem, charakteryzuje się jednak bardzo charakterystycznym zapachem, który nie każdemu będzie odpowiadać. W takim wypadku, zamiast świeżego czosnku, możemy zastosować czosnek w kapsułkach, który doskonale go zastąpi i wyeliminuje problem przykrego zapachu. Zażywanie witaminy D może mieć zbawienny wpływ na nasz organizm, szczególnie zimą, kiedy to ze względu na małe ilości słońca, wiele osób cierpi na jej niedobór. Zaskakująco pozytywne efekty może przynieść także picie herbatek ziołowych. Rośliny, które szczególnie wzmocnią naszą odporność to szałwia, tymianek, podbiał, owoc czarnego bzu oraz kwiat lipy.

Podziel się