Artykuł sponsorowany Zasady druku wielkoformatowego

Zasady druku wielkoformatowego

Wielkoformatowy druk odbywa się z pominięciem procesu przygotowalni. Zalicza się do niego druk solwentowy, druk UV utrwalany lampami wyładowczymi i LED, druk termosublimacyjny czy druk lateksowy. Druk wielkoformatowy cieszy się coraz większym zainteresowaniem z uwagi na uniwersalność. Pozwala bowiem na zadruk różnego rodzaju podłoży w odpowiedniej rozdzielczości w zależności od aktualnych potrzeb. Niewątpliwą zaletą jest możliwość personalizowania wydruku oraz tworzenie reklam nawet w niewielkich nakładach.

Do czego wykorzystuje się druk wielkoformatowy?

Druk wielkoformatowy początkowo był wykorzystywany do produkcji reklam zewnętrznych (outdoor). Wykorzystywało się do tego tzw. papier bildordowym (blueback), banery typu frontlit, backlit, blockout oraz siatki (mesh) i inne rolowe podłoża. Wraz z rozwojem technologii i zastąpieniem atramentów solventowych atramentami UV, latexowymi czy pigmentowymi wodnymi, druk wielkoformatowy zagościł na stałe również w reklamie wewnętrznej (indoor). Utrwalanie promieniami UV przyczyniło się do powstania urządzeń tzw. flatbed, umożliwiających druk na materiałach płaskich: płytach PVC, PMMA (plexi, akryl), dibond i innych.  Poprawiła się również odporność druku na warunki zewnętrzne oraz poszerzył się zakres stosowanych w reklamie podłoży. Druk wielkoformatowy doskonale sprawdza się zawsze wtedy, gdy trzeba zagospodarować dużą powierzchnię reklamową, np. szyld czy billboardy. Pozwala na to coraz lepsza jakość wydruku, osiągana przez precyzyjne głowice w urządzeniach z coraz mniejszą kroplą, pozwalają na stosowanie druku wielkoformatowego w pracach oglądanych z bliska, gdzie wymaga się jakości niemalże fotograficznej.

Techniki druku wielkoformatowego

Obecnie wyróżnia się kilka technik druku wielkoformatowego. Przed wybraniem tej odpowiedniej należy ustalić, w jakim miejscu ma docelowo stanąć reklama – w środku budynku czy na zewnątrz, gdzie będzie poddawana wpływowi czynników atmosferycznych. O ile druk hard solventowy (twardy solvent) jest akceptowalny w reklamie zewnętrznej, to intensywny zapach i wydzielanie się z niego lotnych substancji nawet po 9 miesiącach od druku dyskwalifikuje go w reklamach wewnętrznych. Ze względu na rosnącą świadomość ekologiczną i rosnące koszty energii elektrycznej obserwujemy wzrost zainteresowania technologią UV LED. Atramenty UV LED firmy 3M charakteryzują się niską zapachowością. Mają również odpowiednie certyfikaty do stosowania w tak wymagających pomieszczeniach jak przedszkola, szkoły, szpitale. Nie wszystkie jednak atramenty UV LED spełniają powyższe kryteria i nie o wszystkich można powiedzieć, że są bezwonne. Dlatego ważne przed wyborem urządzenia jest również sprawdzenie pochodzenia atramentu, posiadanych certyfikatów i konieczność stosowania wydajnych wyciągów. Lampy UV LED charakteryzują się niskim poborem energii elektrycznej, długą żywotnością, co wpływa nie tylko na koszty w drukarni, ale również na ochronę środowiska. Podczas utrwalania druku lampy nie wydzielają ciepła, co daje możliwość zadruku nawet bardzo cienkich podłoży. Materiał nie żółknie wtedy pod wpływem ciepła, jak to ma miejsce przy stosowaniu lamp wyładowczych (żarnikowych) czy podnoszeniem się materiału podczas druku, co może skutkować uszkodzeniem głowic w ploterze drukującym. Specjalistyczne maszyny do druku wielkoformatowego można znaleźć w ofercie firm zaopatrujących poligrafię, takich jak na przykład uznany w branży Reprograf.

Przygotowanie plików do druku wielkoformatowego

W przypadku druku wielkoformatowego spore znaczenie ma odpowiednie przygotowanie plików dla drukarni. Warto mieć przy tym na względzie kilka podstawowych zasad. Przede wszystkim preferowanym formatem plików jest TIF, JPG lub CDR. Urządzenia wielkoformatowe występują przede wszystkim w konfiguracji CMYK. Dla uzyskania większego gamutu kolorystycznego (przestrzeni kolorystycznej) oraz łagodniejszych przejść tonalnych można rozszerzyć konfigurację o Lc, Lm. Ważne jest więc, aby prace do druku były zapisywane w przestrzeni CMYK. Inne modele np.: RGB, CIE Lab może odbiegać kolorystycznie od zamierzonego efektu końcowego. Możliwość uzyskania barw to nie sama konfiguracja, a przede wszystkim jakość atramentu. Warto sprawdzić to przed przygotowaniem projektu do druku.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas