Artykuł sponsorowany Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów

Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów

Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów stanowi dla wielu przedsiębiorców nie lada wyzwanie. Nie każdy także wie, w jakich sytuacjach firma jest zobowiązana do prowadzenia KPiR. Dlatego przygotowaliśmy artykuł, który szczegółowo omówi zasady prowadzenia książki przychodów i rozchodów. Podpowiemy również kiedy przedsiębiorca powinien zacząć prowadzić księgę przychodów i rozchodów (KPiR).

Obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów

Przedsiębiorcy, którzy wybrali formę opodatkowania na zasadach ogólnych lub podatek liniowy mają obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów. Zasada ta obejmuje w równym stopniu:

- osoby prowadzące działalność gospodarczą,

- spółki jawne,

- spółki partnerskie,

- spółki cywilne.

KPiR mogą też prowadzić przedsiębiorcy, których przychody netto za poprzedni rok nie przekroczyły 2 milionów euro. Księga przychodów i rozchodów może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej.

Założenie KPiR powinno nastąpić w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej. W sytuacji, gdy przedsiębiorca zmienia formę opodatkowania na skalę podatkową lub podatek liniowy, ma obowiązek założenia KPiR od 1 stycznia następnego roku podatkowego. Co więcej o fakcie tym powinien poinformować Urząd Skarbowy w terminie do 20 stycznia.

Zasady prowadzenia książki przychodów i rozchodów

Zgodnie z obowiązującymi przepisami przedsiębiorca powinien prowadzić KPiR w sposób przejrzysty i rzetelny. KPiR ma zazwyczaj formę tabeli. W kolejnych kolumnach zawarte są pozycje odnoszące się do kosztów oraz przychodów firmy. Jeśli chodzi o przychody, to należy wprowadzić do KPiR wszystkie sprzedane produkty i usługi. W przypadku kosztów księga przychodów i rozchodów obejmuje nie tylko faktury zakupowe, ale również pensje pracowników, rachunki za energię oraz Internet, zakupy materiałów i towarów handlowych czy koszty szkoleń dla pracowników. Tak więc w KPiR ujmowane są wszystkie wydatki poniesione celem osiągnięcia przychodów lub zachowania źródła przychodów.

Słów kilka warto też poświęcić pozycjom, jakich nie należy ujmować w książce przychodów i rozchodów. Możemy tu wymienić:

- zaliczki związane z zakupami oraz sprzedażą,

- koszty inwestycji będącej w trakcie realizacji,

- wartość otrzymanych dotacji,

- wartość opakowań zwrotnych.

W księdze przychodów i rozchodów ujmujemy za to remanenty przeprowadzane na początek i na koniec roku kalendarzowego.

Przedsiębiorcy zobowiązani do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów powinni szczególnie restrykcyjnie podchodzić do zasad z tym związanych. Oczywiście warto także skorzystać w tej kwestii z pomocy kancelarii prowadzących księgowość dla firm. Kancelaria Podatkowa Małgorzata Szaraniec i Synowie Sp. z o.o., działająca na terenie Krakowa, oferuje kompleksową pomoc w zakresie usług księgowych, w tym także w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów w firmie.

Opracowanie:

Kancelaria Podatkowa Małgorzata Szaraniec i Synowie Sp. z o.o.

Kraków , ks. Kuczkowskiego 14 lok. 14

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×