
Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów
Usługi specjalistyczneProwadzenie księgi przychodów i rozchodów stanowi dla wielu przedsiębiorców nie lada wyzwanie. Nie każdy także wie, w jakich sytuacjach firma jest zobowiązana do prowadzenia KPiR. Dlatego przygotowaliśmy artykuł, który szczegółowo omówi zasady prowadzenia książki przychodów i rozchodów. Podpowiemy również kiedy przedsiębiorca powinien zacząć prowadzić księgę przychodów i rozchodów (KPiR).
Obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów
Przedsiębiorcy, którzy wybrali formę opodatkowania na zasadach ogólnych lub podatek liniowy mają obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów. Zasada ta obejmuje w równym stopniu:
- osoby prowadzące działalność gospodarczą,
- spółki jawne,
- spółki partnerskie,
- spółki cywilne.
KPiR mogą też prowadzić przedsiębiorcy, których przychody netto za poprzedni rok nie przekroczyły 2 milionów euro. Księga przychodów i rozchodów może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej.
Założenie KPiR powinno nastąpić w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej. W sytuacji, gdy przedsiębiorca zmienia formę opodatkowania na skalę podatkową lub podatek liniowy, ma obowiązek założenia KPiR od 1 stycznia następnego roku podatkowego. Co więcej o fakcie tym powinien poinformować Urząd Skarbowy w terminie do 20 stycznia.
Zasady prowadzenia książki przychodów i rozchodów
Zgodnie z obowiązującymi przepisami przedsiębiorca powinien prowadzić KPiR w sposób przejrzysty i rzetelny. KPiR ma zazwyczaj formę tabeli. W kolejnych kolumnach zawarte są pozycje odnoszące się do kosztów oraz przychodów firmy. Jeśli chodzi o przychody, to należy wprowadzić do KPiR wszystkie sprzedane produkty i usługi. W przypadku kosztów księga przychodów i rozchodów obejmuje nie tylko faktury zakupowe, ale również pensje pracowników, rachunki za energię oraz Internet, zakupy materiałów i towarów handlowych czy koszty szkoleń dla pracowników. Tak więc w KPiR ujmowane są wszystkie wydatki poniesione celem osiągnięcia przychodów lub zachowania źródła przychodów.
Słów kilka warto też poświęcić pozycjom, jakich nie należy ujmować w książce przychodów i rozchodów. Możemy tu wymienić:
- zaliczki związane z zakupami oraz sprzedażą,
- koszty inwestycji będącej w trakcie realizacji,
- wartość otrzymanych dotacji,
- wartość opakowań zwrotnych.
W księdze przychodów i rozchodów ujmujemy za to remanenty przeprowadzane na początek i na koniec roku kalendarzowego.
Przedsiębiorcy zobowiązani do prowadzenia księgi przychodów i rozchodów powinni szczególnie restrykcyjnie podchodzić do zasad z tym związanych. Oczywiście warto także skorzystać w tej kwestii z pomocy kancelarii prowadzących księgowość dla firm. Kancelaria Podatkowa Małgorzata Szaraniec i Synowie Sp. z o.o., działająca na terenie Krakowa, oferuje kompleksową pomoc w zakresie usług księgowych, w tym także w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów w firmie.