Artykuł sponsorowany Niezbędnik pracownika i pracodawcy, czyli co warto wiedzieć o umowach o pracę

Niezbędnik pracownika i pracodawcy, czyli co warto wiedzieć o umowach o pracę

Podpisanie umowy jest jednym z obowiązków, jakie dotyczą zarówno pracodawcy, jak i osób zatrudnionych w danej firmie. Umowy dotyczące wykonywania pracy mogą przyjąć kilka różnych form, jednak zawsze jest to dokument określający w sposób dokładny obowiązki pracownika oraz wynagrodzenie, jakie otrzyma on za pracę, a także kilka innych, ważnych spraw. Dowiedzmy się więcej na temat umów o pracę zawieranych przy zatrudnianiu pracowników.

Czym jest umowa o pracę i co powinno się w niej znajdować?

Umowa o pracę to rodzaj dokumentu podpisywanego w trakcie podejmowania pracy, którego treść dotyczy zagadnień z zakresu Prawa Cywilnego. Umowa ta podpisywana jest zwykle w dwóch identycznych egzemplarzach zarówno przez osobę zatrudnianą w danej firmie, jak i samego pracodawcę lub jego przedstawiciela. Dokument ten w sposób bardzo przejrzysty powinien określać przede wszystkim takie zagadnienia jak forma zatrudnienia czy stawka godzinowa za wykonywanie pracy (lub miesięczna, jeżeli pensja jest stała). Oprócz tego muszą się tam koniecznie znaleźć dane pracownika oraz pracodawcy, data zawarcia umowy oraz ewentualny czas jej zakończenia,  a także warunki i miejsce pracy oraz charakter obowiązków, jakie pracownik będzie wykonywał


Jakie wyróżniamy rodzaje umowy o pracę?

Wszelkie dane dotyczące umowy o pracę możemy znaleźć w zapisach Kodeksu Pracy, a są to między innymi informacje określające rodzaje umów o pracę. Wśród nich znajdziemy między innymi umowę na okres próbny, którą podpisujemy zazwyczaj na okres od 1 do 3 miesięcy, (czyli na czas, w którym nasz nowy pracodawca będzie mógł ocenić, czy nadajemy się do pracy na danym stanowisku). Kolejnym typem umowy o pracę jest umowa na czas określony, która z kolei jest podpisywana na pewien okres czasu (zwykle rok lub więcej). Zaznaczmy jednak, że ten typ umowy może zostać podpisany maksymalnie na 3 lata (przy maksymalnie 3-krotnym przedłużeniu umowy).

Ostatnim typem umowy o pracę, z jakim możemy się spotkać, jest oczywiście umowa o pracę zawierana na czas nieokreślony. Jest to poniekąd następstwo umowy na czas określony, ponieważ po upływie wcześniej wymienionych 3 lat tylko i wyłącznie taka umowa może zostać podpisana jako następna w danym przedsiębiorstwie. W celu dokładnego sporządzenia umowy o pracę oraz innych umów cywilnoprawnych warto zwrócić się o pomoc do specjalisty z dziedziny prawa, jakim jest Paweł Łaszyca prowadzący w Mielcu swoją Kancelarię Adwokacką. Dodajmy również, iż umowa o pracę to rodzaj dokumentu, który może zostać rozwiązany za porozumieniem stron z odpowiednim dla danego typu umowy okresem wypowiedzenia.

 

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas