Czy można kupić mieszkanie bez udziału notariusza?
Usługi specjalistyczneZakup mieszkania to kosztowny wydatek. Nic dziwnego, że większość z nas chciałaby na tym przedsięwzięciu zaoszczędzić. A przecież co najmniej kilka tysięcy złotych musimy przeznaczyć na wizytę u notariusza. Czy jest to konieczne? Czy da się przenieść własność nieruchomości w inny sposób?
Kupno mieszkania a akt notarialny
Zgodnie z treścią art. 158 k.c. umowa obligująca do przeniesienia własności mieszkania musi być zawarta w formie aktu notarialnego. Wszelkie propozycje dotyczące zawiązania transakcji w innej postaci mogą być próbą oszustwa. Co więcej, zakup mieszkania bez wizyty w kancelarii notarialnej jest po prostu nieważny. Sporządzony przez strony dokument nie będzie miał żadnej mocy prawnej. Jeśli umowa kupna-sprzedaży została zawarta w sposób wadliwy, trzeba będzie sporządzić ją ponownie. Tym razem w wymaganej formie aktu notarialnego. W sytuacji, gdy kupujący wpłacił sprzedającemu określoną kwotę, musi to zostać odnotowane w dokumencie opracowanym przez notariusza.
Jakie dokumenty będą potrzebne notariuszowi do sporządzenia umowy kupna-sprzedaży nieruchomości?
Jak informuje prawnik z Kancelarii Notarialnej Pauliny Łukasiewicz – aby notariusz mógł przygotować projekt umowy, należy mu udostępnić:
- numer księgi wieczystej lokalu,
- tytuł prawny nabycia mieszkania przez obecnego właściciela (np. umowa kupna-sprzedaży, akt darowizny, poświadczenie dziedziczenia),
- w sytuacji, gdy lokal obciążony jest hipoteką, potrzebne będą dokumenty z banku informujące o wysokości kredytu, pozostałej do spłaty kwocie i braku zadłużenia,
- zaświadczenie o braku zaległości w opłatach czynszowych,
- zaświadczenie o braku zameldowanych osób,
- zaświadczenie o braku zaległości w opłatach z tytułu podatku od nieruchomości i opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntu,
- świadectwo charakterystyki energetycznej.
Nie ma żadnych przeciwwskazań do kupna mieszkania, które zostało sfinansowane z kredytu hipotecznego. W takiej sytuacji notariusz zaznacza w akcie notarialnym, że określona część środków uzyskanych z transakcji, zostanie przekierowana do banku celem spłaty zadłużenia. Nowy właściciel nieruchomości będzie musiał postarać się o wykreślenie starej hipoteki z księgi wieczystej i ustanowienie nowej, jeśli zakup również finansowany jest z kredytu.
Ile kosztuje usługa notariusza?
Koszty notarialne przy zakupie mieszkania zależą przede wszystkim od wartości nieruchomości i rozliczane są na podstawie taksy notarialnej, którą można negocjować. Oprócz tego będziemy musieli zapłacić za odpis aktu notarialnego, wykonanie wpisu w księdze wieczystej lub za jej założenie. Nie da się uniknąć tych kosztów i trzeba uwzględnić je w budżecie na zakup nieruchomości.