Artykuł sponsorowany Co to jest fleksografia?

Co to jest fleksografia?

Współczesna poligrafia posługuje się wieloma różnymi technikami druku. Wybór najlepszej metody wykonywania odbitek uzależniony jest zawsze od wielu czynników, w tym m.in. pożądanej jakości, rodzaju zadrukowanego podłoża, sposobu zastosowania czy wielkości nakładu. W przypadku druku etykiet produktowych, plastikowych reklamówek czy rozmaitych opakowań, coraz częściej stosuje się druk fleksograficzny.

Na czym polega druk  fleksograficzny?

 Fleksografia jest stosunkowo prostą, a jednocześnie bardzo uniwersalną techniką drukowania. W druku fleksograficznym do wykonywania odbitek wykorzystywane są wypukłe, elastyczne formy drukowe i ciekłe farby szybkoschnące. Obraz nanoszony jest na podłoże przez odciśnięcie wzoru z formy. Mamy tu do czynienia z klasycznym drukiem wypukłym, bezpośrednim – mówi ekspert z FUJIFILM Sericol.

Fleksografia a społeczna odpowiedzialność biznesu opakowaniowego

Fleksografia jest obecnie jedną z najczęściej wybieranych metod poligraficznych w branży opakowaniowej. Na taki stan rzeczy wpływa nie tylko stosunkowo niska cena uzyskania odbitki przy zachowaniu wysokiej jakości, możliwość zadrukowania rozmaitych podłoży chłonnych i syntetycznych, w tym etykiet samoprzylepnych i materiałów jednowarstwowych, ale też względy ekologiczne.

Opakowania produktów w handlu detalicznym powinny chronić produkty przed wpływem czynników zewnętrznych, ale też być atrakcyjne dla odbiorcy. Jednocześnie coraz większą uwagę przywiązuje się do aspektu ekologicznego, a więc wpływu produkcji opakowań na środowisko. Z punktu widzenia wszystkich tych wymogów, druk fleksograficzny okazuje się najlepszym rozwiązaniem.

Możliwość zaliczenia fleksografii do technik przyjaznych środowisku wynika z kilku faktów.

Nowoczesne, wodowymywalne formy fleksograficzne Flenex FW, są całkowicie ekologiczne. W procesie wymywania nie stosuje się już agresywnych rozpuszczalników, ale w 100% neutralne dla środowiska roztwory wodne z dodatkiem soli. Proces obróbki płyty wodnej został skrócony z 3 godzin do 40 min (sic!) a tak wytworzona forma drukowa jest gotowa do użycia natychmiast po zdjęciu z maszyny.

Zmieniają się również stosowane farby i sposoby ich utrwalania. Obecnie fleksografia przechodzi w tej dziedzinie kolejną rewolucje jakościową i wydajnościową. W latach 90tych, do zadruku opakowań elastycznych zaczęto stosować farby utrwalane promieniowaniem UV. Kolejne regulacje UE mające na celu podniesienie bezpieczeństwa konsumentów, wymusiły na drukarniach używanie nowych rodzajów farb, najpierw niskozapachowych a później tzw. niskomigracyjnych. Obecnie, co raz powszechniej zaczynają być stosowane farby, które utrwalane są pod wpływem promieniowania UV ale emitowanego przez niskoenergetyczne promienniki LED. W opinii użytkowników takich systemów, jest to rewolucja na miarę tej z lat 90 tych, kiedy z produkcji poligraficznej eliminowane były rozpuszczalniki zagrażające zdrowiu ich użytkowników. Temperatura pracy systemu Illumina LED UV opatentowanego przez Fujifilm, nie przekracza 40 st.C, w trakcie polimeryzacji farb nie wydziela się szkodliwy dla naszej planety ozon a promienniki LED UV nie zawierają szkodliwej rtęci.

Okazuje się również, że rozwiązania ekologiczne nie muszą być drogie. Dzięki zastosowaniu systemów utrwalania LED, możliwa jest redukcja zużycia energii elektrycznej o ok 80% w porównaniu z systemami konwencjonalnymi, co w skali 1 roku może przynieść drukarni oszczędność nawet do 150 000 zł na każdą maszynę drukującą (sic). Radykalnie ograniczana jest również emisja ciepła wytwarzana przez takie systemy co powoduje kolejne oszczędności dla drukarni oraz wyraźnie ogranicza negatywny wpływ procesów przemysłowych na przyrodę.

Świat który znaliśmy 30 lat temu już nie istnieje. Razem z nim zmieniły się metody wytwarzania i przetwórstwa. Fleksografia jest jedyną, analogową metodą wytwarzania obrazu na skalę przemysłową, która za tymi zmianami nadąża. Fleksografia jest również ostatnią przemysłową techniką druku, której analitycy rynku poligraficznego, prognozują rozwój i wzrost ilości zadrukowywanych podłoży w kolejnych latach.


Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas