Zabezpieczenie ładunku w czasie transportu drogowego
Transport i logistykaDlaczego należy zabezpieczać ładunek?
Odpowiednie zabezpieczenie ładunku na czas transportu powoduje, że towary znajdujące się w skrzyni ładunkowej pojazdu transportowego nie będą przemieszczać się w niekontrolowany sposób podczas wykonywanie manewrów, takich jak skręcanie czy hamowanie. Dlaczego jest to tak istotne?
Swobodnie przemieszczający się ładunek stanowi bardzo poważne zagrożenie, zarówno dla kierowcy, jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego – wyjaśnia przedstawiciel firmy Maximus – Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której gwałtownie przesuwający się ładunek powoduje utratę kontroli nad pojazdem lub wypada na drogę. Warto również pamiętać, że ładunek w takiej sytuacji może ulec uszkodzeniom.
Zabezpieczanie towarów zgodne z przepisami
O tym, że ładunki przewożone na pokładzie pojazdów samochodowych w transporcie drogowym muszą być odpowiednio zabezpieczone przed przemieszczaniem się mówi nam przede wszystkim 61 artykuł ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z jego zapisami:
- Masa towaru nie może przekraczać dopuszczalnej ładowności całkowitej pojazdu bądź dopuszczonej przez przepisy masy całkowitej pojazdu.
- Ładunek powinien być umieszczony w przestrzeni ładunkowej pojazdu w taki sposób, by żadna z osi pojazdy była obciążona ponad dopuszczoną wartość nacisku.
- Towary sypkie, takie jak piasek, muszą być umieszczane w szczelnej skrzyni ładunkowej, która posiada zasłony uniemożliwianie rozsypywanie się ładunku w wyniku napotykania oporów powietrza podczas jazdy.
- Pozostałe ładunki, niezależnie od tego czy przewożone w dodatkowych opakowaniach czy bez nich, powinny być zabezpieczone przed zmianą położenia w przestrzenie ładunkowej podczas jazdy. Elementy mocujące, które zapobiegają ruchowi ładunków powinny być z kolei zabezpieczone przed niepożądanym poluzowaniem bądź spadnięciem.
Co mówią normy?
W Polsce obowiązującą normą, opisującą jakie elementy powinny być stosowane w zabezpieczaniu ładunków na czas transportu, jest norma PN-EN 121195-1. Zawiera ona wzory matematyczne, które pozwalają obliczyć ile i jakich rodzajów elementy mocujące powinny zostać zastosowane do zabezpieczenia danego ładunku. Przewoźnicy mają obowiązek ścisłego stosowania się do tych wytycznych.