Artykuł sponsorowany Zabezpieczenie ładunku w czasie transportu drogowego

Zabezpieczenie ładunku w czasie transportu drogowego

W branży transportowej zdecydowanie dominującą pozycję zajmuje transport drogowy, który umożliwia relatywnie łatwe, tanie i szybkie przewożenie różnych ładunków na krótkich, średnich i dalekich dystansach. Pojazdy samochodowe stanowią również niezbędny element łańcucha transportowego, obejmującego np. transport morski lub lotniczy. Niezależnie od tego, na jakim dystansie przewożone są towary, powinny one być odpowiednio zabezpieczone na czas podróży.

Dlaczego należy zabezpieczać ładunek?

Odpowiednie zabezpieczenie ładunku na czas transportu powoduje, że towary znajdujące się w skrzyni ładunkowej pojazdu transportowego nie będą przemieszczać się w niekontrolowany sposób podczas wykonywanie manewrów, takich jak skręcanie czy hamowanie. Dlaczego jest to tak istotne?

Swobodnie przemieszczający się ładunek stanowi bardzo poważne zagrożenie, zarówno dla kierowcy, jak i pozostałych uczestników ruchu drogowego – wyjaśnia przedstawiciel firmy Maximus – Wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której gwałtownie przesuwający się ładunek powoduje utratę kontroli nad pojazdem lub wypada na drogę. Warto również pamiętać, że ładunek w takiej sytuacji może ulec uszkodzeniom.

Zabezpieczanie towarów zgodne z przepisami

O tym, że ładunki przewożone na pokładzie pojazdów samochodowych w transporcie drogowym muszą być odpowiednio zabezpieczone przed przemieszczaniem się mówi nam przede wszystkim 61 artykuł ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z jego zapisami:

  • Masa towaru nie może przekraczać dopuszczalnej ładowności całkowitej pojazdu bądź dopuszczonej przez przepisy masy całkowitej pojazdu.
  • Ładunek powinien być umieszczony w przestrzeni ładunkowej pojazdu w taki sposób, by żadna z osi pojazdy była obciążona ponad dopuszczoną wartość nacisku.
  • Towary sypkie, takie jak piasek, muszą być umieszczane w szczelnej skrzyni ładunkowej, która posiada zasłony uniemożliwianie rozsypywanie się ładunku w wyniku napotykania oporów powietrza podczas jazdy.
  • Pozostałe ładunki, niezależnie od tego czy przewożone w dodatkowych opakowaniach czy bez nich, powinny być zabezpieczone przed zmianą położenia w przestrzenie ładunkowej podczas jazdy. Elementy mocujące, które zapobiegają ruchowi ładunków powinny być z kolei zabezpieczone przed niepożądanym poluzowaniem bądź spadnięciem.

Co mówią normy?

W Polsce obowiązującą normą, opisującą jakie elementy powinny być stosowane w zabezpieczaniu ładunków na czas transportu, jest norma PN-EN 121195-1. Zawiera ona wzory matematyczne, które pozwalają obliczyć ile i jakich rodzajów elementy mocujące powinny zostać zastosowane do zabezpieczenia danego ładunku. Przewoźnicy mają obowiązek ścisłego stosowania się do tych wytycznych.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas