Artykuł sponsorowany Transport towarów samochodem z naczepą

Transport towarów samochodem z naczepą

Transportować towary można różnymi sposobami – istnieje transport kolejowy, samolotowy, drogą wodną – morski i rzeczny. I jest też transport drogowy. O ile te pierwsze wykorzystywane są raczej na długich trasach (zwłaszcza samoloty) i przez duże firmy transportujące jednocześnie większą ilość swoich wyrobów, to transport towarowy z użyciem samochodów służy głównie drobnym przedsiębiorcom.

Problemy z transportem towarów drobnicowych

Przedsiębiorcy wynajmują firmy transportowe zarówno do przewozu dużych maszyn, pojazdów, czy innych towarów mieszczących się w przewidzianych ustawą o ruchu drogowym gabarytach, lub też towarów ponadgabarytowych, ale też z drugiej strony, większość przewożonych ładunków, to ładunki tzw. drobnicowe, czyli o wielkości znacznie mniejszej, niż przestrzeń załadunkowa naczepy przeznaczonej do transportu. Mianem ładunku drobnicowego można określić półprodukty, produkty częściowo przetworzone, jak i wyroby gotowe. Produkty, które posiadają własne opakowania jednostkowe, lub produkty w opakowaniach zbiorczych. W wielu przypadkach są to przedmioty niewielkich rozmiarów, co wymaga zachowania szczególnej ostrożności w czasie załadunku, rozładunku, przeładunku i transportu tych towarów. Taki ładunek wymaga inwencji i zastosowania nowoczesnych rozwiązań, które ułatwią jego transport. Opakowania zbiorcze pozwalają na wyodrębnienie jednostek ładunkowych. Mogą nimi być kartony, skrzynie, butle, beczki, worki, klatki i inne tego typu opakowania, które dodatkowo zabezpieczają ładunek przed uszkodzeniem. Ładunki drobnicowe zwykle cechują się niewielką masą jednostkową oraz różnorodnością kształtów i opakowań, zatem połączenie ich w ładunek zbiorczy ułatwia zarówno załadunek i rozładunek, jak i precyzyjne określenie kosztu transportu, który wynika przecież z faktycznej lub obliczonej wagi ładunku. Ładunki drobnicowe, w zależności od miejsca przeznaczenia, lądują w kontenerach lub klatkach, które potem ustawione zostają na platformie załadunkowej samochodu transportowego z naczepą typu firana, w której mocowane są za pomocą mat, odciągów, pasów itp. by zapobiec przesuwaniu się ładunku. Naczepy kurtynowe posiadają wzmocnioną plandekę, która może być rozsuwana, podnoszony dach i przesuwne tylne drzwi, a także w system HDS, które ułatwiają załadunek i rozładunek towarów.

Czym charakteryzuje się transport całopojazdowy?

Transport całopojazdowy jest znacznie bardziej korzystny dla firmy transportowej, gdyż jedzie się z jednego miejsca w drugie, przeładowuje cały towar i wraca. W przypadku drobnicy wkracza logistyka, gdyż towary trzeba rozładowywać, przeładowywać i załadowywać praktycznie przez cały czas, bo mogą one być odbierane z różnych miejsc i przewożone także do różnych celów. Dlatego też firmy transportowe takie jak GraStel pobierają wyższą opłatę za drobnicę w przeliczeniu na masę towaru, w porównaniu z transportem całopojazdowym. Charakteryzuje się on głównie tym, że towar pochodzi od jednego nadawcy, zostaje załadowany w jednym miejscu i w całości trafia do konkretnego punktu odbioru. Przy tym transportowany może być zarówno jeden rodzaj towaru, jak i wiele różnych towarów, znaczenie ma tutaj miejsce załadunku i rozładunku towaru oraz to, że nadawcą i odbiorcą jest jedna osoba lub firma. Pod pojęciem transportu całopojazdowego możemy rozumieć sytuację, kiedy przewożony ładunek waży dokładnie tyle, ile jest w stanie bezpiecznie udźwignąć dany pojazd, ale można też rozumieć je w ten sposób, że klient wynajmuje całą powierzchnię załadunkową naczepy "na wyłączność", niekoniecznie wykorzystując ją w stu procentach. Może to być rozwiązanie mniej korzystne ekonomicznie, ale bez wątpienia znacznie usprawnia transport, w porównaniu z przewozem drobnicowym. Zwykle takie rozwiązanie wybierane jest wówczas, gdy transportowany ładunek jest cenny, szczególnie podatny na zniszczenie, lub może źle znosić długotrwały transport.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas