Materiał Partnera Szybkość przewożenia ładunków w kontekście czasu pracy kierowców

Szybkość przewożenia ładunków w kontekście czasu pracy kierowców

Każdy, kto zleca przewiezienie z daleka ładunku pojazdów czy maszyn chciałby, aby jego zlecenie zostało zrealizowane jak najszybciej. Są jednak pewne ograniczenia, wynikające zarówno z praktyki przewozowej, jak i przepisów o ruchu drogowym, czy czasie pracy kierowców. Czego zatem można się spodziewać w zakresie szybkości realizowanego zlecenia?

Pierwszym parametrem wpływającym na czas realizacji przewozu jest termin załadunku. Przewoźnik podstawia swój zestaw do załadowania nie natychmiast, ale dopiero, jak zakończy poprzednie zlecenie i znajdzie się w pobliżu miejsca załadunku. Czasem dojazd do tego punktu wymaga podjęcia się zlecenia pośredniego, niwelującego puste przebiegi. W dzisiejszych standardach nikt bowiem nie jeździ w jedną stronę na pusto, aby przewieźć z powrotem ładunek. Oczywiście w skrajnym przypadku możemy sobie zażyczyć takiej logistyki, lecz będzie to kosztowne. Musimy bowiem zapłacić dodatkowo za puste kilometry. Sam dojazd też trwa, więc musi być zaplanowany i zarezerwowany ze sporym wyprzedzeniem.

Poprawny załadunek towaru wymaga czasu

Szybkość przewożenia ładunku, jest zależny od:

  • dojazdu do miejsca załadunku
  • czasu załadunku
  • warunków drogowych
  • przepisów bhp kierowcy

Wjazd i zabezpieczenie towaru trwa, należy też zadbać o dokumenty. Zadanie to nie jest mocno czasochłonne, jednak jeżeli pojazd podjedzie poza godzinami pracy placu przeładunkowego, musi czekać do rana. Zminimalizować czasy pomaga korzystanie z usług doświadczonej w przewoźnictwie firmy transportowej, zatrudniającej wyłącznie przeszkolonych i doświadczonych kierowców. Przykładem takiej firmy może być firma EW-LUK Łukasz Zaborowski.

Prowadzenie ciężarówki ma swoje ograniczenia

W trakcie transportu międzynarodowego korzystamy głównie z autostrad. Jednak wzmożony ruch pojazdów, liczne spowolnienia przy dużych miastach, remonty wpływają na obniżenie średniej prędkości pojazdu ciężarowego. Należy pamiętać, że ciężarówka ze względów bezpieczeństwa ma ograniczenie prędkości maksymalnej do 85 lub 90 km/h i na lepszej drodze nie nadrobi wiele straconego czasu.

Prowadzenie ciężarówki przez kierowców zawodowych jest ściśle rejestrowane przez tachografy pokładowe. Dodatkowo czasy przejazdu można odtworzyć z urządzeń drogowych, zbierających opłaty za pokonywane kilometry. A wszelkie manipulacje i przekroczenia podlegają surowym karom.

W tygodniu kierowca może średnio wyjechać 45 godzin i tylko przez 6 dni, 7. dzień musi być wolny. W co drugim tygodniu pauza weekendowa wynosi 45 godzin, a więc blisko 2 doby. Dlatego nie ma tu mowy o przyspieszeniu dojazdu i usługi przewozu towaru. Jeżeli wyjątkowo nam się spieszy ze zleceniem, możemy postawić na transport w obsadzie podwójnej. Tutaj czasy pracy w ciągu doby podwajają się, jednak doba w świetle przepisów trwa 30 godzin – musi być bowiem czas na wypoczynek. Podwójna obsada jest szybsza, jednak czy tańsza? Niekoniecznie.

Opracowanie:

EW-LUK Łukasz Zaborowski

Zamość 20

Podziel się