Materiał Partnera Rodzaje taryf przy przewozach taksówkarskich

Rodzaje taryf przy przewozach taksówkarskich

Konkurencyjność na rynku taksówkarskim jest olbrzymia nawet w mniejszych miejscowościach. To między innymi dlatego wiele firm zdecydowało się wprowadzić różne rodzaje taryf za przejazdy. Często taksówkarze naliczają korzystne dla klientów rabaty. W przypadku stałej współpracy można zaś liczyć na elastyczną obsługę, w tym umowy na przewóz. Poznaj przykładowe sposoby rozliczania przejazdów taksówkami.

Cztery rodzaje taryf

Ilość taryf taksówkarskich zależy od danej firmy. Często spotkać się można z czterema podstawowymi typami. Stawki dzielone są wtedy za względu na porę dnia i typ kursu:

  • taryfa 1 – obowiązuje najczęściej w dni powszednie od godziny 6:00 do 22:00,
  • taryfa 2 – dotyczy przejazdów w dni powszednie od 22:00 do 6:00; niekiedy obowiązuje też w niedziele i dni świąteczne,
  • taryfa 3 – obowiązuje w dni powszednie od godziny 6:00 do 22:00 z założeniem, iż kurs dotyczy przekroczenia granic administracyjnych danego miasta (np. transfer na lotnisko),
  • taryfa 4 – dotyczy przejazdów w dni powszednie od 22:00 do 6:00; niekiedy obowiązuje też w niedziele i dni świąteczne; odnosi się do przejazdów poza granicami administracyjnymi miasta.

Prawne zasady rozliczania taryf

Podkreślić należy, że każda firma taksówkarska może rozliczać klienta według innych, specjalnie przygotowanych taryf. Prawo zobowiązuje jednak do tego, by taksówkarz wykorzystywał taksometr. To on precyzyjnie nalicza opłaty według ustalonej wcześnie taryfy, a brak włączenia urządzenia po rozpoczęciu kursu uznaje się za przestępstwo karno-skarbowe. Taksówkarz musi również wręczyć klientowi rachunek np. w formie paragonu.

Zasady naliczania opłat są zaś proste. Firma taksówkarska ustala kwotę początkową, która powiększana jest automatycznie przy pokonywaniu trasy, zależnie od przejechanych kilometrów. Postoje na światłach, w korku czy przed przejściem dla pieszych nie generują opłat. Te dodatkowe mogą jednak pojawić się przy szczególnych wymaganiach klientów. Przykładem jest prośba pasażera o poczekanie na niego przez określoną liczbę minut we wskazanym miejscu.

Dodatkowe koszty związane też są z obsługą dotyczącą:

  • wykupowania recept,
  • przewozu zwierząt i przedmiotów ponadgabarytowych,
  • realizacji listy zakupów,
  • pomocy drogowej np. dowozu paliwa do klienta,
  • postoju na parkingach płatnych np. przed lotniskiem.

Stała obsługa na podstawie umowy

Nie tylko taryfy są sposobem na rozliczanie klientów za kurs taksówkarski. W przypadku stałej współpracy taksówkarza z firmą, szpitalem, szkołą czy osobą indywidualną (np. z kobietą w ciąży, z niepełnosprawnym, z seniorem) wybierana jest forma płatności według postanowień podpisywanej wcześniej umowy. Może ona określać ilość dostępnych w miesiącu kilometrów do przejechania czy też liczbę kursów, które klient może wykorzystać w określonym czasie.

Jak uzyskać rabat u taksówkarza?

O rabat u dobrego taksówkarza nie jest ciężko. Wiedzą o tym między innymi klienci doświadczonej firmy RED TAXI, która działa w województwie warmińsko-mazurskim, w miejscowości Bratian. Wystarczy często korzystać z usług przewozowych, by uzyskać np. co piąty przejazd w gratisie. Niekiedy taksówkarze swoim lojalnym klientom gwarantują niższe ceny za przejazd lub brak naliczania dodatkowych opłat.

Warto również zostawiać kierowcy napiwek, z pewnością w przyszłości pozwoli to uzyskać rabat lub pomoc w nagłej sytuacji np. błyskawiczny transport do pracy dla spóźnialskiego. 

Opracowanie:

Red Taxi Krzysztof Gruszczyński

Bratian , Grunwaldzka 12

  • tel. 662 955 575

Podziel się