Artykuł sponsorowany Rowery trekkingowe i miejskie : przerzutki wewnętrzne czy zewnętrzne

Rowery trekkingowe i miejskie : przerzutki wewnętrzne czy zewnętrzne

Przerzutki stanowią istotny element układu napędowego w rowerze. Pozwalają na zmianę przełożeń i dostosowanie trybu jazdy do warunków – dzięki nim można z łatwością pokonać dowolną trasę w sposób przyjemny i sprawny. Na rynku dostępne są dwie podstawowe wersje przerzutek – zewnętrzne oraz wewnętrzne. Jak dobrać optymalne rozwiązanie do swojego roweru?

Przerzutki zewnętrzne i wewnętrzne – różnice

Czym dokładnie charakteryzują się przerzutki zewnętrzne oraz wewnętrzne? Najważniejszą różnicą pomiędzy nimi jest ich konstrukcja. W tradycyjnych przerzutkach zewnętrznych dochodzi do zmiany przełożeń w taki sposób, iż łańcuch przerzucany jest pomiędzy zębatkami. Z kolei w przypadku przerzutek wewnętrznych odbywa się to za pomocą złożonego systemu kół zębatych, pierścieni i zapadek składających się na przekładnię planetarną. Tego rodzaju rozwiązanie bywa również nazywane przerzutkami planetarnymi bądź w piaście, ponieważ to właśnie w środku tylnej piasty montuje się przekładnię. Taka konstrukcja jest bardziej skomplikowana od przerzutek zewnętrznych, które są łatwiejsze w serwisowaniu, a przy tym dają więcej możliwości jeśli chodzi o zakres przełożeń. Złożona konstrukcja przerzutek wewnętrznych ma również wpływ na wagę całego zestawu – rower z przerzutkami w piaście będzie cięższy, a jego serwis – bardziej wymagający. Niemniej jednak oba rozwiązania mają swoich zwolenników, a wybór najlepszej opcji uzależniony jest przede wszystkim od przeznaczenia roweru.

Jak wybrać przerzutki do roweru?

Przerzutki wewnętrzne, mimo tego, że są cięższe i trudniejsze w serwisowaniu, mają swoje zalety. Należy do nich fakt, iż można przy nich zastosować całkowitą osłonę na łańcuch – ochroni ona ubrania rowerzysty przed zabrudzeniem, a także osłoni łańcuch przed czynnikami atmosferycznymi. Warto przy tym zaznaczyć, że o ile przerzutki zewnętrzne pozwalają na zmianę biegów podczas pedałowania, to przerzutki wewnętrzne umożliwiają zmianę przełożeń w trakcie postojów. Wszystko to sprawia, że przerzutki w piaście to rozwiązanie chętnie stosowane w przypadku rowerów miejskich. Jazda po mieście wymaga częstego zatrzymywania się na światłach, toteż zmiana biegów w miejscu bardzo się przydaje. Ponieważ tego typu rowery przeważnie wykorzystywane są jako środek transportu do pracy czy do szkoły, istotne jest również, aby nie brudziły się zbytnio i chroniły strój rowerzysty, do czego służy pełna osłona łańcucha. System planetarny bywa także wykorzystywany w niektórych rowerach trekkingowych – takie modele, które znajdziemy np. w ofercie sklepu sportowo-rowerowego ROWMOT, sprawdzą się w dojazdach do pracy czy na zakupy, a także na dłuższe przejażdżki, zwłaszcza po równym podłożu, np. asfalcie. Do jazdy wyczynowej oraz w trudnym terenie częściej wykorzystuje się z kolei przerzutki zewnętrzne – rowery z tym systemem są lżejsze, dają więcej możliwości przełożeń i łatwiej się je serwisuje. Jak zatem się okazuje, rodzaj przerzutek powinien być dostosowany do celów, do jakich będziemy wykorzystywać rower.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas