Materiał Partnera Jak szybko powrócić do sportu po kontuzji?

Jak szybko powrócić do sportu po kontuzji?

Sport, choć niezaprzeczalnie zdrowy dla człowieka, jest głównym źródłem kontuzji. Z urazami zmagają się zarówno profesjonalni sportowcy, jak i amatorzy. W przypadku zawodowców sprawa jest bardzo prosta, ponieważ zatrudniają osobistego fizjoterapeutę i mają dostęp do najlepszych specjalistów. Inaczej jest w przypadku osób trenujących amatorsko. Jak przyspieszyć rekonwalescencję po kontuzji?

 

Do kogo z kontuzją?

W momencie doświadczenia urazu należy niezwłocznie udać się do lekarza, który zleci odpowiednie badania i dopasuje leczenie do rodzaju kontuzji. Po odbytej terapii jedną z najczęściej udzielanych rad jest odpoczynek.

Chwilowa poprawa samopoczucia może skusić do powrotu do treningów. Jednak lepiej wstrzymać się ze zbyt intensywną aktywnością i najpierw zadbać o odpowiednio przeprowadzoną terapię leczenia kontuzji.

 

Regeneruj się jak zawodowiec

Profesjonalni sportowcy korzystają z prywatnych usług specjalistów od kontuzji i urazów. Najlepsi przygotowali specjalną ofertę dla osób zmagającymi się z problemami. Warto wziąć z nich przykład i wypróbować nowoczesne terapie, takie jak:

  • terapia manualna, masaże,
  • laseroterapia,
  • krioterapia,
  • fala uderzeniowa,
  • stymulacja kawitacyjna,
  • stymulacja elektromagnetyczna,
  • ukierunkowana terapia radiowa,
  • igłoterapia,
  • kinesiotaping,
  • pinopresura,
  • terapia tlenem (HBOT),
  • biologiczna regeneracja tkanek kolagenem, osoczem lub fibryną bogatopłytkową.
Jak sugeruje specjalista z Centrum Terapii Kręgosłupa we Wrocławiu: Bezpieczne zabiegi z zakresu fizykoterapii pozwalają przyspieszyć regenerację tkanek. Dzięki temu powrót do aktywności fizycznej jest dużo łatwiejszy, a dolegliwości bólowe po kontuzji zmniejszają się.

 

Zasady powrotu do zdrowia

Oprócz korzystania ze specjalistycznych zabiegów fizjoterapeutycznych warto zastosować się do kilku wskazówek, które wypłyną pozytywnie na ogólny stan zdrowia i przyśpieszą rekonwalescencję:

  1. Odpoczywać – czas rekonwalescencji nie jest przeznaczony na generalne porządki czy remont. Nadwyrężanie uszkodzonego miejsca z pewnością nie pomoże w szybkim powrocie do pełni sił.
  2. Dużo spać – nie od dziś wiadomo, że higiena snu ma kluczowy wpływ na regenerację ciała, dzięki rozluźnieniu wszystkich mięśni. Chodzimy spać mniej więcej o tej samej porze, kolację jedzmy przynajmniej godzinę wcześniej, w sypialni nie pracujmy.
  3. Dbać regularnie o odporność – na odporność składa się wiele czynników: zdrowa dieta, odpowiednie nawadnianie organizmu, spędzanie czasu na świeżym powietrzu, suplementacja witamin i minerałów, a także ograniczanie stresu i dbanie o zdrowie psychiczne.
  4. Zdrowo się odżywiać – odżywianie wpływa na funkcjonowanie układu odpornościowego, bo to właśnie z jedzeniem dostarczamy organizmowi potrzebnych składników odżywczych.
  5. Prosić o pomoc – zakupy, ubranie się, porządki, gotowanie, jazda samochodem – to sytuacje, w których udział innej osoby może być niezbędny. Proszenie o pomoc nie jest żadną ujmą na honorze.
  6. Wykonywać zalecone ćwiczenia – po zakończonej rehabilitacji pacjent powinien otrzymać od swojego trenera zadania do wykonywania w domu. Zaniedbanie codziennej aktywności według wskazówek może znacząco odroczyć powrót do zdrowia.

 

Zadbanie o siebie po kontuzji może przynieść same korzyści. Odpowiednie wzmocnienie uszkodzonego miejsca zapobiegnie występowaniu urazów w przyszłości. Warto wziąć to pod uwagę. Nawet jeśli kontuzja jest już wyleczona, nie rezygnuj ze współpracy ze swoim trenerem kręgosłupa, bo to uchroni Cię przed innymi problemami w czasie uprawiania sportu.

Podziel się