Materiał Partnera Elementy wyposażenia dobrego ciągnika siodłowego

Elementy wyposażenia dobrego ciągnika siodłowego

Typowy ciągnik siodłowy wykorzystywany do transportu krajowego i międzynarodowego każdego roku pokonuje kilkaset tysięcy kilometrów. Tak duże obciążenie, które doprowadziłoby do „zajechania” niejednego samochodu osobowego sprawia, że pojazdy te muszą odznaczać się wyjątkowo wysoką wytrzymałością. Niemniej istotne jest również wyposażenie dodatkowe, które znacząco podnosi komfort kierowcy ciągnika oraz jego bezpieczeństwo na drodze.

Tempomat

To niezwykle przydatne urządzenia na dalekich trasach, a właśnie takie wykonują zazwyczaj ciągniki siodłowe. Dzięki niemu kierowca ma możliwość ustalenia prędkości na stałym poziomie bez konieczności wciskania cały czas pedału gazu – w ten sposób nie tylko zmniejsza się zmęczenie jazdą, ale również zapobiega przekraczaniu dopuszczalnych prędkości na danym odcinku drogi.

Korzystanie z tempomatu nie ogranicza kierowcy kontroli nad pojazdem – mówi przedstawiciel firmy Smuszkiewicz - Ma on możliwość zwiększenia prędkości w razie potrzeby (np. podczas wyprzedzania) poprzez naciśnięcie pedału gazu – po jego puszczeniu tempomat przywraca ustawioną prędkość. Inaczej jest w przypadku hamowania. Po naciśnięciu hamulca tempomat wyłącza się – żeby przywrócić jego działanie należy go ponownie uruchomić.

Systemy rozpoznawania przeszkód

Wycofanie ciągnika siodłowego to bardzo duże wyzwanie nawet dla doświadczonego kierowcy. Utrudnieniem jest nie tylko masa i wielkość pojazdu, ale również ograniczona widoczność. Z tego powodu w nowoczesnych, dobrych ciągnikach standardowo montowane są różnego rodzaju systemy ułatwiające manewrowanie w trudnych warunkach. Należą do nich zamontowane w strategicznych miejscach kamery oraz czujniki zbliżeniowe, które przy pomocy sygnału dźwiękowego informują kierowcę o pobliskich przeszkodach. Im większa częstotliwość dźwięki, tym bliżej jest przeszkoda. Rozwiązania te pozwalają znacząco obniżyć ilość uszkodzeń pojazdów przy manewrowaniu.

Systemy rozpoznawania znużenia

Zmęczenie to najgorszy wróg kierowcy. Po wielu godzinach w trasie nasza koncentracja słabnie, mamy większe problemy z oceną sytuacji na drodze, wolniej reagujemy na zagrożenia. Wszystko to może doprowadzić do katastrofy. Aby zapobiegać wypadkom spowodowanym przez nadmierne zmęczenie, w nowoczesnych ciągnikach siodłowych wykorzystuje się różnego rodzaju systemy rozpoznawania znużenia. Jak to działa? Rozwiązania są różne. Komputer pokładowy może między innymi analizować gwałtowność z jaką wykonywane są manewry na drodze, częstotliwość zbliżania do linii dzielących drogę bądź nierównomierność jazdy. Dane te mogą posłużyć do oceny, czy kierowca jest należycie wypoczęty. Innym, rewolucyjnym rozwiązaniem są czujniki wykrywające puls kierowcy – zlokalizowane są one na wieńcu kierownicy. 

Podziel się