Artykuł sponsorowany Z jakich materiałów wykonuje się tuleje łożyskowe?

Z jakich materiałów wykonuje się tuleje łożyskowe?

Tuleje łożyskowe wykorzystywane są w maszynach budowlanych, rolniczych, wydobywczych i wielu innych. Są to łożyska, które odpowiadają za ruchy obrotowe i liniowe oraz tłumienie drgań i wibracji. Wybierając tuleję, należy wziąć pod uwagę to, czy została wykonana z materiału, którego właściwości sprostają m.in. obciążeniom, powstającym podczas pracy danego urządzenia.

Tuleje łożyskowe z tworzyw sztucznych

Tworzywa sztuczne, z których wykonywane są tuleje łożyskowe, charakteryzują się wysoką odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Mogą być narażone na naciski krawędziowe, obciążenia promieniowe i udarowe oraz kontakt z wieloma rodzajami cieczy, gdyż nie grozi im korozja. Nie ulegają niszczącemu działaniu zanieczyszczeń lub substancji chemicznych. 

Specjalista z firmy specjalizującej się w dystrybucji łożysk ślizgowych IN-BEAR twierdzi, że: aktualnie do produkcji tulei najczęściej wykorzystuje się PTFE, materiał często określany nazwą teflon, zastrzeżoną dla firmy Du Point, który posiada bardzo niski współczynnik tarcia. Dzięki tej właściwości łożyska z PTFE działają sprawnie bez dodatkowych środków, takich jak smary, oleje czy lubrykanty. Zaletą materiału jest również to, że wykonane z niego tuleje nie starzeją się oraz mają bardzo dobre właściwości elektroizolacyjne.

Tuleje łożyskowe ze stali nierdzewnej lub ze stali stopowych

Stal nierdzewna lub stale stopowe wykorzystywane są m.in. w silnikach, ciężkich maszynach, pojazdach i konstrukcjach ramowych. Stanowią doskonały nośnik różnych materiałów o niskim współczynniku tarcia, dzięki czemu możliwe jest połączenie dużej odporności na obciążenia i odporności na korozję. Zastosowanie stali nierdzewnej między innymi pozwala uczynić z nich łożyska rzeczywiście bezobsługowe. Prosty kształt rurki, pierścienia czy płyty, dodatkowo pozwala na łatwy montaż.

Tuleje łożyskowe z aluminium

Tuleje ślizgowe z aluminium to uniwersalna i ekonomiczna opcja w maszynach, w których występują niskie obciążenia, duże obroty i konieczne jest uzyskanie niskiego współczynnika tarcia, a jednocześnie wymagana jest długa żywotność mechanizmu. Ważną cechą aluminium jest jego plastyczność w wysokiej temperaturze. Dzięki tej właściwości w warunkach przeciążenia nie dochodzi do wykruszania się warstwy ślizgowej, co byłoby szczególnie zabójcze np. dla silników.

Tuleje łożyskowe z brązów odlewniczych

Popularnym materiałem do produkcji tulei łożyskowych są też brązy odlewniczy, które mogą zawierać dodatki stopowe, m.in. aluminium, ołów, mangan, krzem lub cynk. Stopy te w zależności od rodzaju są odporne na korozję, ścieranie, działanie kwasów, wysokie temperatury oraz intensywną eksploatację.

Istotną zaletą brązów odlewniczych jest również dobra współpraca z substancjami oleistymi. W związku z tym często wykorzystuje się w tulejach praktyczne połączenie: warstwa nośna wykonywana jest ze stali, a ze stopów brązu wylewana jest tzw. warstwa robocza.

Tuleje z brązu znajdują zastosowanie w silnikach lotniczych i okrętowych, a także ciężkich maszynach budowlanych i transportowych. Wykorzystuje się je również w urządzeniach przemysłowych do domowego użytku. Ze względu na właściwości antykorozyjne sprawdzają się również w branży hydrotechnicznej i przemyśle morskim.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas