Artykuł sponsorowany Skonstruowanie silnika samolotowego to zadanie dla fachowców

Skonstruowanie silnika samolotowego to zadanie dla fachowców

Produkcja samolotów jest trudną rzeczą. Jednak do stworzenia całej maszyny potrzebne są pojedyncze elementy, bez których niemożliwe by było skonstruowanie całości. Bardzo ważną częścią, tak jak w przypadku innych maszyn mechanicznych jest silnik. Produkcja silnika samolotowego jest skomplikowanym działaniem i wymaga szerokiej wiedzy z różnych zakresów technicznych oraz doświadczenia. Poza silnikiem ważne są również podzespoły.

Czym charakteryzuje się tłokowy silnik lotniczy?

Konstrukcja samolotu jest trudna i nie każdy umiałby stworzyć takie dzieło. Są jednak specjaliści, którzy posiadają ogromną wiedzę i doświadczenie związane z ich budową. Sercem samolotu, jak i innych pojazdów silnikowych, jest właśnie silnik. W lotnictwie bardzo często wykorzystuje się tłokowe silniki lotnicze. Stosowane są one w:

  • samolotach,
  • śmigłowcach,
  • sterowcach,
  • wiatrakowcach.

Wyprodukowanie silnika wymaga wiele wysiłku i pracy. Przy budowie silnika przeznaczonego do samolotu należy pamiętać o kilku, a nawet kilkunastu ważnych rzeczach. Jak dowiedzieliśmy się od specjalisty w tej dziedzinie z firmy PZL Kalisz Wytwórnia sprzętu komunikacyjnego, silnik samolotu powinien charakteryzować się między innymi:

  • lekkością konstrukcji – do produkcji silnika stosuje się lekkie materiały,
  • przystosowaniem do pracy w różnych położeniach – układy smarowania, chłodzenia i zasilania są odpowiednio skonstruowane, aby silnik był przygotowany na różne manewry,
  • przystosowaniem do pracy na różnych wysokościach – w celu utrzymania mocy samolotu, w miejscach gdzie jest mniejsze ciśnienie atmosferyczne, wykorzystuje się sprężarki, turbosprężarki i inne układy doładowujące,
  • pewnością i niezawodnością – stosuje się między innymi po dwie świece zapłonowe, dwa niezależne od siebie układy zapłonowe,
  • wysoką wydajnością napędową – stosuje się reduktor obrotów, który zmniejsza obroty śmigła i pozwala zamontować jego większą średnicę, dzięki czemu zwiększa się ciąg śmigła.

Zalety i wady tłokowego silnika samolotowego

Jak wiadomo, większość maszyn napędzanych silnikiem ma swoje dobre i słabe strony. Podobnie jest z każdym elementem i podzespołem. Nie inaczej jest z silnikiem. Każdy model ma swoje zalety i wady. Tłokowy silnik lotniczy ma szybki czas reakcji zwiększania lub zmniejszania mocy. Poza tym jego praca jest lepiej wytłumiana niż w przypadku innych silników samolotowych. Kolejnymi plusami jest możliwość łatwego zabudowania oraz jego proste serwisowanie.

Jednakże taki silnik posiada również swoje złe strony. Do nich należy chociażby duża liczba części silnika, które trzeba często kontrolować podczas lotu. Kolejnym minusem może być to, że wraz ze wzrostem mocy silnika wzrasta jego masa i przybywa elementów składowych. Poza tym, aby otrzymać dużą moc silnika konieczne jest zamontowanie śmigła o dużej średnicy, a osiągi tego silnika zależą między innymi od pułapu na jakim się znajduje. Ze względu na tych kilka minusów, taki rodzaj silnika najczęściej stosowany jest w przypadku, gdy nie ma dużego zapotrzebowania na moc.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas