Materiał Partnera Opłata recyklingowa za torby foliowe - zmiany od 1. września

Opłata recyklingowa za torby foliowe - zmiany od 1. września

Ograniczenia dotyczące rozdawania toreb foliowych przez punkty handlowe zostały wprowadzone w 2018 roku. Zgodnie z nimi ten, kto nabywał taką torebkę, musiał ponosić opłatę recyclingową. Jednak zaradni przedsiębiorcy szybko obeszli ten przepis – proponowali swoim klientom grubsze opakowania z folii, nieobjęte obowiązkową opłatą. Sytuacja ta zmieniła się z dniem 1 września 2019 roku.

Jakich zmian dotyczą przepisy wprowadzone 1 września 2019 roku?

Z pierwszym dniem września 2019 roku zaczęła obowiązywać nowelizacja Ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Dotyczy ona, tak samo jak ustawa z 2018 roku, toreb foliowych na zakupy. Nowelizacja ta wprowadza jednak zdecydowanie bardziej rygorystyczne przepisy.

Zgodnie z nową treścią ustawy każdy przedsiębiorca musi pobierać opłatę recyclingową od osoby, która kupuje torebkę na zakupy wykonaną z tworzyw sztucznych. Rozumie się przez to lekką torbę wyprodukowaną z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 50 mikrometrów, a także pozostałe opakowania na zakupy z folii o grubości materiału równej 50 mikrometrów i większej. Dyrektywy te dotyczą zarówno przedsiębiorców zajmujących się handlem detalicznym, jak i hurtowym.

Nowelizacja ustawy o gospodarce opakowaniami przyniosła wiele zmian w zakresie sprzedaży oraz udostępniania klientom toreb na zakupy. Jej wprowadzenie poskutkowało tym, że nawet grubsze opakowania z folii zostały objęte opłatą recyclingową. Zmiany te nie dotyczą jednak tak zwanych zrywek, czy toreb udostępnianych klientom w celach pakowania żywności sprzedawanej luzem” – mówi specjalista z firmy „Pak-Wit”.

Na co jeszcze muszą zwracać uwagę przedsiębiorcy?

Przedsiębiorcy, tak jak do tej pory, muszą regularnie rozliczać się z pobieranej od swoich klientów opłaty recyclingowej. Od 1 września 2019 roku muszą robić to jednak częściej. Ustawa z 2018 roku mówiła o tym, że z opłaty tej należy rozliczać się raz w roku. Po jej nowelizacji wymaga się, aby przedsiębiorca uiszczał tę należność raz na kwartał, wpłacając stosowną kwotę na rachunek bankowy prowadzony przez marszałka województwa.

Oprócz tego właściciele punktów handlowych muszą prowadzić dokładną, papierową lub elektroniczną ewidencję tego, ile toreb z folii zostało nabytych przez ich klientów. Dane te należy archiwizować przez okres pięciu lat.

Poza tym przedsiębiorca musi postarać się o wpis do BDO. Jeżeli chce on oferować swoim klientom foliowe torebki, nie może rozpocząć działalności, zanim nie znajdzie się w Bazie Danych o Odpadach.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas